Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №819

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/31234

Вісник Національного університету "Львівська політехніка".

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 819. – 476 с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Розроблення методології створення нових туристичних продуктів в умовах конкурентного ринку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дума, О. І.; Пашко, Б. Б.
    Охарактеризовано поведінку споживачів під час купівлі товару; визначено, які типи споживачів є у туристичній галузі; описано процес просування на ринок товару-новинки; окреслено ключові вимоги ринку до створення нових туристичних продуктів. Розроблено методологію створення нових туристичних продуктів в умовах конкурентного ринку. In the twentieth century tourism became a mass phenomenon and its importance for any country is growing with each coming year. To meet the needs of consumers it’s necessary to create a new interesting tourist product, which should be put in the centre of marketing strategy. Tourism has been long analyzed as one of the most profitable and intensively developed areas of the world economy. Tourism development plays an important role in solving social problems. The burst of tourism occurred due to increasing the purchasing power of the middle class, increased free time and the growing number of private vehicles or cheap transportation. Tourism has spread to new territories and countries. In today's world it is a powerful industry and a huge complex. For a tourist organization to make a profit and to be a leader in sales of tours it is not enough just to provide a full range of services. First of all, tourist organizations need to move forward and improve their activities in different directions. For the development of tourism companies it is important to attract new ways to improve their activities. It is necessary to develop new tours, which competitors don’t have. The tourist market is a system of economic, social and legal relations that link the tourist product manufacturers and consumers interested in a certain kind of tourism product and who are able to implement them. The tourist market is outlined in the form of interaction of its four main aspects: the tourist services demand, the tourist services supply, their price, and competition. As it is known, tourism is one of the most profitable businesses. That is why the need for a clear strategy of a business and its tourist products promotion is the main task. The consumer purchasing behavior has been characterized in the article; the types of customers in the tourism industry have been determined; the process of promotion of the innovative service has been described. The key demands of the market to the development of new tourism services have been outlined. The methodology of new tourism service in conditions of highly competitive market has been developed. The article deals with designing a new tourist product, the formation of the tour based on the characteristics of human behavior, the effect of inherent social aspects and actions on purchasing behavior of consumers. The methodology of new tourism service in conditions of highly competitive market has been developed. It is demonstrated that application of theoretical developments of scientists to analyzing the demand, environment, and peculiarities of the travel companies operation allows to form the tourist product being competitive under these market conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Удосконалення системи мотивації персоналу підприємства із застосуванням комплексного підходу на прикладі СП ТОВ “Сферос-електрон”
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дума, О. І.; Палчинська, І. І.; Семків, І. А.
    Розкрито сутність мотивації персоналу з виокремленням її ролі у процесі розвитку підприємства та надано визначення поняття “мотивація персоналу” з погляду отримуваних благ. Проаналізовано прoблематику матерiальнoї мoтивацiї на сучаснoму етапi рoзвитку українськoї економіки. Дослiджено мотивацiйнi процеси управлiння персоналом підприємства на усіх рівнях. Науковий аналіз проблеми мотивації персоналу дав змогу узагальнити фактори, види та особливості мотиваційного впливу на працівників підприємства. Розроблено комплекс методів та заходів мотивації персоналу. Запропоновано систему заходiв покращення мотивацiї персоналу на пiдприємствi, основними iз запропонованих були способи нематерiальної мотивацiї. Обґрунтовано доцільність упровадження цих методiв, які пiдвищать продуктивнiсть працi персоналу на СП ТОВ “Сферос-Електрон”. Further development of civilization promotes implementation of innovations in economic systems, which radically increase enterprices efficiency, improve the quality of manufactured products, both goods and services, reduce the proportion of rejects. The development of innovative technologies and production robotization make the managers face new challenges. However, this does not reduce the importance and influence of such a factor as efficiency of human resource management, which, ultimately, is a factor of the enterprise efficiency as a whole. The key factor of sustainable and efficient functioning of the country’s economy is the continuous improvement of the existing enterprises management systems based on the use of modern achievements in management and entrepreneurship. Resolving theoretical and practical problems of human resources management through further research in socio economic factors of labor motivation provides the opportunity to improve both quality and productivity of labor. The article presents the result of scientific and practical research into material and nonmaterial motivation of personnel at the example of "Sferos-Elektron" joint venture. Human resources motivation and professional skills are the determining ingredients of the productivity of both mental /creative labor and routine physical work on production lines. Motivation assigns conscious value to the work for a person, regardless of the nature of the work itself. The purpose of the research was to develop a comprehensive system of personnel motivation. To achieve this purpose the following tasks were formulated and performed: identification of the key elements of a comprehensive system of personnel motivation, verification of the key assumptions through applied research of motivation factors at "Sferos-Elektron" JV. The research is focused on identification of the most important factors of staff motivation depending on the age of employees, years of service and type of work performed. In applied aspect it means the opportunity to improve human resources management of "Spheros- Electron" JV by strengthening staff motivation and increasing productivity as a result.