Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №819

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/31234

Вісник Національного університету "Львівська політехніка".

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 819. – 476 с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Основні засади формування механізму стимулювання інноваційної діяльності у машинобудуванні Миколаївського регіону
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гришина, Л. О.; Погорєлова, О. В.; Тубальцева, Н. Ф.
    Розглянуто питання активізації інноваційної діяльності як визначального фактора зміцнення конкурентних позицій підприємства на внутрішньому і зовнішньому ринках. Визначено роль творчого персоналу у забезпеченні ефективності інноваційної діяльності машинобудівних підприємств, який має бути відповідно мотивований. Обґрунтовано необхідність формування ефективного механізму стимулювання персоналу до здійснення інноваційної діяльності у машинобудівній сфері економіки Миколаївської області. The issue of innovative activity stimulation as a determining factor in strengthening the competitive position of enterprises on domestic and foreign markets has been considered in this article. Only the adoption of innovative models of development followed by economically developed countries, could strengthen the competitive position of enterprises on domestic and foreign markets. All these have led to an objective necessity of study the formation of effective mechanism for staff encouraging in performing the innovative activity in the industrial sector. Innovative activity is the unifying element in the formation of the integral system “sciencetechnology- production”, that is the content of scientific and technical progress. Innovations are an important link communicating the scientific results prior to their use in manufacture for the purpose of increasing the efficiency. The need of innovative activity in present stage requires continuous introduction of advanced technologies and using the achievements of science-intensive industries ensuring the dynamic development of the economy. The creative staff role in ensuring effectiveness of innovative activity of machine-building enterprises, which should be properly motivated has been determined. Economic and social development depends not only on the quality management systems, organization of production, its technical equipment, but mostly on the person creative activity, his desire to work with high efficiency, enthusiasm, commitment to continuous knowledge updating and implementation in the labor process. The effectiveness of innovative activity depends on workers who must be properly motivated. The task of promoting scientific and technical labour through its specificity is rather complicated, because the need to increase the activity of personnel in searching for new knowledge, new ideas, fostering the atmosphere of creativity appears. The need of formation an effective mechanism to encourage staff to innovate in the field of engineering economy of Mykolaev region has been justified. Such mechanism should include the definition of goals, objects, forms and methods of enterprise innovative activity stimulation. The Main principles of formation an appropriate mechanism to encourage staff innovation, by definition methodological and practical aspects of estimation an introduction efficiency of new forms of stimulation of these workers will be used in further studies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств на засадах синергетичного бенчмаркінгу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Перерва, П. Г.; Кобєлєва, Т. О.; Ткачова, Н. П.
    Досліджено доцільність упровадження в управлінську практику стратегічного маркетингового підходу для формування і розвитку конкурентних переваг на основі порівняльних динамічних характеристик підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість. Визначено та обґрунтовано основні причини, які гальмують більше поширення та використання бенчмаркінгу в промислово розвинених країнах і в країнах пострадянського простору. Проведено детальний аналіз виявлених причин та розроблено науково-методичні пропозиції щодо зменшення реального впливу виявлених факторів на поширення та використання принципів бенчмаркінгу в практиці виробничо-підприємницької діяльності українських промислових підприємств. Запропоновано ввести в науковий обіг нову концепцію бенчмаркінгу – конкурентно-синергетичний бенчмаркінг, використання якого передбачає отримання не тільки нових або посилення наявних конкурентних переваг підприємства, а і певною мірою впливає на послаблення конкурентних позицій виробників аналогічної продукції, що передбачає наявність синергетичного ефекту. The article proved that the problem of formation and objective assessment of the competitive advantages of product engineering enterprises is key in some basic areas of greater economic security. Among the most important and urgent task today identified: the ability of industrial producers offer potential consumers what they need now; form the main indicators of competitiveness of industrial products through constant improvement of consumer properties of goods; create new versions of products, anticipating future market opportunities industry. Detailed analysis of the main approaches to the management of competitiveness and competitive advantages engineering company allowed to determine feasibility of implementing management practices in strategic marketing approach for the formation and development of competitive advantages as a comparative dynamic characteristics of companies that provide it a competitive stability and competitive flexibility. Determined and substantiated the main reasons hampering more widespread use of benchmarking and in industrialized countries and the countries of the former Soviet Union. The detailed analysis of the causes identified and developed scientific and methodological proposals to reduce the real impact of identified factors on the distribution and use of benchmarking principles in the practice of production and business activities Ukrainian enterprises. The results of the study authors have identified the following stages (wave of) its life cycle which benchmarking was the time of its inception to the present. The first generation of benchmarking is seen as an analysis of the product. The second generation – competitive benchmarking or competitive benchmarking. The third generation – or Process benchmarking process benchmarking. The fourth generation – strategic benchmarking – is seen as a systematic process to assess alternatives, implementation strategies and improve performance characteristics by studying successful strategies of external partner companies. The fifth generation – global benchmarking is regarded as a future tool for organizations considering international exchange of culture and national characteristics of the processes of production, which is particularly relevant in a globalized world of business and leaving it at national borders. The authors proposed to enter into scientific circulation new concept of benchmarking - competitive benchmarking synergistic benefits that implies obtaining results by one of the first four options. The name of this type of benchmarking is caused by the fact that his conduct aimed at getting only new or strengthening existing competitive advantages of the enterprise, but also for the effective conduct of this type of benchmarking that provides for a synergistic effect.