Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №819

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/31234

Вісник Національного університету "Львівська політехніка".

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 819. – 476 с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств на засадах синергетичного бенчмаркінгу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Перерва, П. Г.; Кобєлєва, Т. О.; Ткачова, Н. П.
    Досліджено доцільність упровадження в управлінську практику стратегічного маркетингового підходу для формування і розвитку конкурентних переваг на основі порівняльних динамічних характеристик підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість. Визначено та обґрунтовано основні причини, які гальмують більше поширення та використання бенчмаркінгу в промислово розвинених країнах і в країнах пострадянського простору. Проведено детальний аналіз виявлених причин та розроблено науково-методичні пропозиції щодо зменшення реального впливу виявлених факторів на поширення та використання принципів бенчмаркінгу в практиці виробничо-підприємницької діяльності українських промислових підприємств. Запропоновано ввести в науковий обіг нову концепцію бенчмаркінгу – конкурентно-синергетичний бенчмаркінг, використання якого передбачає отримання не тільки нових або посилення наявних конкурентних переваг підприємства, а і певною мірою впливає на послаблення конкурентних позицій виробників аналогічної продукції, що передбачає наявність синергетичного ефекту. The article proved that the problem of formation and objective assessment of the competitive advantages of product engineering enterprises is key in some basic areas of greater economic security. Among the most important and urgent task today identified: the ability of industrial producers offer potential consumers what they need now; form the main indicators of competitiveness of industrial products through constant improvement of consumer properties of goods; create new versions of products, anticipating future market opportunities industry. Detailed analysis of the main approaches to the management of competitiveness and competitive advantages engineering company allowed to determine feasibility of implementing management practices in strategic marketing approach for the formation and development of competitive advantages as a comparative dynamic characteristics of companies that provide it a competitive stability and competitive flexibility. Determined and substantiated the main reasons hampering more widespread use of benchmarking and in industrialized countries and the countries of the former Soviet Union. The detailed analysis of the causes identified and developed scientific and methodological proposals to reduce the real impact of identified factors on the distribution and use of benchmarking principles in the practice of production and business activities Ukrainian enterprises. The results of the study authors have identified the following stages (wave of) its life cycle which benchmarking was the time of its inception to the present. The first generation of benchmarking is seen as an analysis of the product. The second generation – competitive benchmarking or competitive benchmarking. The third generation – or Process benchmarking process benchmarking. The fourth generation – strategic benchmarking – is seen as a systematic process to assess alternatives, implementation strategies and improve performance characteristics by studying successful strategies of external partner companies. The fifth generation – global benchmarking is regarded as a future tool for organizations considering international exchange of culture and national characteristics of the processes of production, which is particularly relevant in a globalized world of business and leaving it at national borders. The authors proposed to enter into scientific circulation new concept of benchmarking - competitive benchmarking synergistic benefits that implies obtaining results by one of the first four options. The name of this type of benchmarking is caused by the fact that his conduct aimed at getting only new or strengthening existing competitive advantages of the enterprise, but also for the effective conduct of this type of benchmarking that provides for a synergistic effect.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичне обґрунтування визначення узагальнюючої якісної характеристики фінансового стану машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Фоменко, А. В.
    Запропоновано теоретичний підхід до визначення узагальнювальної якісної характеристики фінансового стану машинобудівних підприємств, що дає змогу встановити адаптивну здатність до динамічних змін ендогенного та екзогенного середовища окремого підприємства, розрахувавши показники його фінансової стійкості. Обґрунтовано сукупність показників, прийнятних у сучасних умовах для визначення рівня фінансової стійкості підприємств. Given the dynamic changes in the external environment of enterprises and the low adaptability of the enterprises internal environment to them it becomes necessary that scientific economists concentrate on determining the generalizing qualitative characteristics of financial conditions of the machine-building enterprises. The content of the article meets the need to improve existing concepts of determining the financial conditions of machine-building enterprises. The key aim of the study is scientific justification of the theoretical aspects of determining the generalizing qualitative characteristics of financial conditions of machinebuilding enterprises and systematization of indicators to measure the quantitative expression of qualitative characteristics. During studying approaches to assessing the financial conditions it was found that the majority of scientists, relying on the ability of indicators to effectively respond to external challenges, focused their attention on indicators of financial stability. For determination of generalizing qualitative characteristics of financial conditions of the machine-building enterprises it is advisable to determine their financial sustainability indicators as a criterion for referring enterprises to those that are able to effectively adapt to the requirements of the environment and those who need to focus on reviewing conceptual foundations of their business activities. After indicators prioritization there were highlighted two approaches to the assessment of financial stability of machine-building enterprises, in particular, on the basis of absolute indicators and on the basis of a set of financial coefficients. Since the development of methodological supportof the enterprise financial stability assessment is meant to be used by the decision-maker directly at the enterprise, there is taken into account the importance of the criterion of minimizing the number of financial indicators due to the calculation of variation coefficients. Thus, the aticle proposes a theoretical approach to defining the generalizing qualitative characteristics of machine-building enterprises financial conditions, allowing to identify the ability of an individual enterprise to adapt to the dynamic changes of its endogenous and exogenous environment by calculating its financial stability indicators. A set of indicators for determining the level of an enterprise financial stability and being suitable for present conditions is justified.