Педагогіка і психологія професійної освіти

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Інформаційно-комунікаційні технології формування готовності майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Татауров, Віктор
    В статье анализируются подходы к определению понятия “готовность к педагогической деятельности” и ее компонентного состава. Рассматриваются пути использования ИКТ для формирования готовности будущих учителей начальных классов к профессиональной деятельности. Предложено компоненты готовности к профессиональной деятельности будущих учителей начальных классов. The author considers the approaches to the definition of the notion of “readiness to educational activity” and its component structure. The article analyzes the ways of ICT usage for the readiness formation of future primary school teachers to the professional activity. The author proposes the components of future primary school teachers’ readiness to the professional activity.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні іноземних мов у вітчизняних вищих навчальних закладах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Войнаровська, Наталя
    Проанализированы направления использования информационно-коммуникационных технологий в преподавании иностранных языков в вузах Украины. Раскрыты особенности применения таких видеоресурсов, как спутниковое телевидение, видеоконференции и видеокамеры. Охарактеризованы преимущества использования компьютеров и пути применения сети Интернет в процессе преподавания иностранных языков. The article analyzes the ways of information and communication technologies usage in foreign languages teaching. The author defines the peculiarities of applying such video-resources as satellite television, videoconferencing and video cameras. Advantages of using computers and directions of applying Internet in the process of foreign languages teaching are characterized in the article.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості професійної підготовки спеціалістів технічного профілю у вищих навчальних закладах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Мокра, Маріна
    В статье рассмотрены особенности, основные подходы и задачи высших учебных заведений для повышения качества подготовки специалистов технического профиля. The article considers the peculiarities, basic approaches and tasks of higher education institutions to improve the quality of technical specialists’ education and training.
  • Thumbnail Image
    Item
    Когнітивне навантаження студентів із різними стилями навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, Тетяна
    Статья посвящена проблеме педагогически взвешенного и целесообразного применения информационно-коммуникационных технологий в подготовке студентов по химическим дисциплинам. Изучены корреляции между суммарной когнитивной нагрузкой обучающихся с использованием различных электронных ресурсов и сформированными у них учебными предпочтениями. Применение описанной в статье методики позволяет контролировать когнитивную нагрузку студентов, а также прогнозировать и предотвращать ее излишнее повышение. The article deals with the problem of pedagogically reasonable and appropriate use of information and communication technologies in the course of teaching chemical disciplines to students. The author studies correlations between the total cognitive load of students with the use of various electronic resources and already formed learning preferences. The use of the techniques described in this article allows one to control the cognitive load of students as well as to predict and prevent its excessive increase.
  • Thumbnail Image
    Item
    Визначення когнітивного навантаження студентів під час навчання із застосуванням електронних ресурсів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, Тетяна
    Статья посвящена проблеме прогнозирования и предотвращения излишнего повышения когнитивной нагрузки при обучении студентов химии с применением электронных ресурсов. Разработано и апробировано специальное программное обеспечение для определения суммарной когнитивной нагрузки методом вторичной задачи. Установлены факторы, которые следует учитывать при компоновке учебных материалов, представленных в различной форме. The article considers the problem of prediction and prevention of excessive increase of cognitive load of students in the course of chemistry teaching with the use of electronic resources. It develops and testes special software to determine the total cognitive load by means of the method of derivative task. The author identifies factors to be taken into account arranging teaching materials presented in different forms.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій як засобу розвитку інтелектуальних умінь учнів початкової школи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Міненко, Наталія
    В статье на основе научных исследований обозначена перспектива использования компьютерных учебных систем в начальной школе, определены принципы использования информационно-коммуникационных технологий с учётом психолого-педагогических особенностей учеников начальной школы, очерчена их эффективность в процессе развития интеллектуальных умений младших школьников в процессе изучения предметов гуманитарного цикла. The article outlines the perspective of using the computerized educational systems in a primary school on the basis of scientific researches. The author determines the principles of using the information and communication technologies taking into account the psychological and pedagogical peculiarities of primary school pupils, and outlines their efficiency in the process of the development of intellectual skills of junior pupils in the process of humanitarian cycle subjects studying.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сутність і зміст поняття “інформаційно-комунікаційні технології”
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Данильчук, Лариса
    В статье проведено исследование понятия “информационно-коммуникационные технологии”, их сущность, виды, классификация. Определено, что в профессиональных источниках дефиницию “информационно-коммуникационные технологии” часто отождествляют с информационными технологиями. The article considers the notion of “information and communications technologies”, its essence, types, and classifications. The author mentions that in professional sources the definition of the notion of “information and communications technologies” is considered to be a synonym to the information technologies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інформаційно-комунікаційне середовище в освітній системі США
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Мокра, Маріна
    В статье рассматриваются особенности и основные подходы к формированию информационно-коммуникационной среды в системе образования Соединенных Штатов Америки. The article considers the peculiarities and basic approaches to information and communication environment forming in the educational system of the United States of America.
  • Thumbnail Image
    Item
    Напрями застосування інформаційно-комунікаційних технологій у підготовці кваліфікованих робітників
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Литвин, Андрій
    Определенно направления применения ИКТ в ПТУЗ: в организационно-управленческой деятельности; в учебно-воспитательном процессе; в учебно-производственном процессе; во внеаудиторной деятельности. Эти направления конкретизированы относительно информатизации профессиональной подготовки квалифицированных рабочих. The author considers the directions of ICT usage in vocational school. ICT can be used in organizational and administrative activity, in educational process, in the process of practical training and extracorriculum activity. These directions are specified concerning informatization of vocational training of qualified workers.