Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
11 results
Search Results
Item Неперервне навчання як інструмент розвитку професійної компетентності сучасного фахівця в Бельгії(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Закаулова, ЮліяВ статье подано определение непрерывного обучения и обозначена его роль в системе профессионального образования Бельгии, проанализирована деятельность организаций и учебных заведений Фландрии и Валлонии, целью которых является обеспечение взрослого населения страны качественным образованием, необходимым для усовершенствования индивидуальной компетентности, обозначены три типа образования взрослых, а также определены основные функции непрерывного образования. The article suggests the definition of ongoing education and determines its role in the system of vocational education in Belgium. It also analyses the activity of social and educational institutions in Flanders and Walloon region that provide adult population of the country with high quality education necessary to perfect individual level of competence. The author highlights three types of adult education and identifies the basic functions of ongoing education.Item Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи у галузі мистецької освіти(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Красовська, Ольга; Міськова, НаталіяВ статье представлен анализ современного состояния проблемы реализации компетентностного подхода к профессиональной подготовке будущих учителей начальной школы в отрасли художественного образования. The article analyses modern state of the problem of realization of competence approach to professional training of future primary schools’ teachers in the sphere of artistic education.Item Ключові компетентності соціального педагога(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гомонюк, ОленаФормирование профессионально-педагогической культуры будущего социального педагога предусматривает раскрытие творческого потенциала личности как субъекта педагогической деятельности и культуры, самореализацию профессионально-педагогических стремлений и способностей. В статье рассматривается сущность профессионально-педагогической культуры будущих социальных педагогов через систему его компетентностей. Formation of professional and pedagogical culture of a future social pedagogue foresees the revealing of the creative potential of a personality as a subject of pedagogical activity and culture, self-realization of professional and pedagogical aspirations and abilities. The article considers the essence of professional and pedagogical culture of future social pedagogues via the competences’ system.Item Дидактичні аспекти викладання нормативної дисципліни “Безпека життєдіяльності” у вищих навчальних закладах(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кобилянський, ОлександрАнализируется типовая учебная программа нормативной дисциплины “Безопасность жизнедеятельности” для высших учебных заведений для подготовки бакалавров по всех специальностям. Рассмотрены практические аспекты изучения этой дисциплины студентами в процессе подготовки к профессиональной деятельности. The article analyzes standard curriculum of a normative subject “Vital activity safety” for bachelors of all specialties in higher education institutions. The author considers practical aspects of this discipline studying by students in the process of training for the professional activity.Item Когнітивний розвиток дітей молодшого шкільного віку як предмет експериментальних досліджень(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Войцеховська, ОксанаВ статье освещены когнитивное развитие детей младшего школьного возраста как предмет экспериментальных исследований. Когнитивное развитие личности мы рассматриваем как развитие его познавательной сферы. Она состоит из двух процессов: возникновения в познавательной сфере ребенка психологических новообразований и их совершенствования. Когнитивное развитие исследуется в различных его проявлениях и сущностных характеристиках. Для нас важно подчеркнуть, что когнитивное развитие выступает как естественный процесс, протекающий под воздействием различных социокультурных и педагогических детерминант, и как экспериментальный процесс. The article considers the cognitive development of primary school children to be the subject of experimental researches. Cognitive development of the personality is regarded as the development of his/her cognitive sphere and consists of two processes: the origin and development of psychological novel formations in child’s cognitive field. The author studies cognitive development in a variety of its forms and essential characteristics. It is important to emphasize that cognitive development is the natural process occurring under the influence of various socio-cultural and educational determinants as well as the experimental process.Item Комунікативна компетентність як складова професійної компетентності вчителя музики(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Комурджі, РустемВ статье рассмотрены вопросы коммуникативной компетенции как составляющей профессиональной компетенции. Коммуникативная компетентность выступает как совокупность коммуникативных знаний, норм и правил педагогического общения, овладения его технологией, использование в полном объеме коммуникативного потенциала, что обеспечивает восприятие, понимание, усвоение, использование, передачу педагогической информации, а также обеспечивает эффективное управление коммуникативными процессами в музыкально-эстетическом обучении и воспитании школьников. The article deals with the issues of communicative competence as a component of professional competence. Communicative competence is a set of communicative knowledge, norms and rules of pedagogical communication, its technology mastering, and the use of communication potential to the full extent, providing the perception, understanding, assimilation, use, transfer of educational information, and enabling effective management of communicative processes in the course of musical and aesthetic training and education of pupils.Item Обґрунтування структури педагогічної компетентності магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Мачинська, НаталіяВ статье проанализированы различные подходы к обоснованию структуры профессиональной компетентности будущих специалистов разных направлений в условиях их подготовки в высших учебных заведениях; выделено и обосновано структурные компоненты педагогической компетентности магистрантов высших учебных заведений непедагогического профиля. The article analyses various approaches to the substantiation of the structure of pedagogical competence of future specialists of different spheres in the conditions of their training at higher education institutions. The author specifies and grounds structural components of pedagogical competence of Master’s degree students of higher education institutions of non-pedagogical profile.Item Формування компетентності викладача у контексті сучасних вимог до навчального процесу(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Черновол, НадіяРассматриваются современные требования к подготовке будущих профессионалов инженерных специальностей. Акцентируется на компетентности преподавателя в соответствии с формированием экологической компетентности студентов в условиях высшего технического учебного заведения. Отмечается значимость экологизации образовательного процесса и роль в нем гуманитарной подготовки. Modern requirements to the training of future engineers are under consideration in the article. The author regards teacher competence in correspondence with the formation of ecological competence of students in a higher technical educational establishment. The importance of ecologization of educational process and the role of humanitarian training are pointed out.Item Шляхи реалізації Болонської декларації в підготовці фахівців-інформатиків(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кляп, МаріаннаПроанализировано структуру компетентностного подхода к подготовке специалистов вообще и информатиков в частности. Представлено классификацию компетентностей учителя информатики. Рассматриваются основные подходы к подготовке специалистов по кредитно-модульной системе, формулируются предложения по усовершенствованию этого процесса. The article analyses the structure of competence approach to specialists’ training in general and informatics experts in particular. The author suggests classification of competences of an informatics teacher. Basic approaches to informatics experts’ training according to credit-modulus system are under consideration, the proposals concerning the improvement of this process are formulated.Item Реалізація компетентнісного підходу в професійній підготовці майбутніх фахівців(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Марчук, АллаВ статье раскрывается сущность понятий “компетентность”, “компетентностный подход” в системе высшего профессионального образования. На основе анализа литературы по аспектам компетентностного подхода в сфере образования описываются дефиниции компетенций, формирование которых позволит повысить качество образования у выпускников вуза. Представлена сущностная характеристика компетентностного подхода как парадигмы высшего образования. The article reveals the essence of the notions of “competence” and “competence approach” in the system of higher professional education. Оn the basis of the analysis of scientific literature on the aspects of competence approach in education, the author suggests definitions of competence, formation of which will allow increasing the quality of education of university graduates. The essential characteristic of the competence approach as a paradigm of higher education system is under consideration in the article.