Логістика
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2138
Browse
17 results
Search Results
Item Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Горбаль, Н. І.; Заремба, М. М.; Романишин, С. Б.; Національний університет “Львівська політехніка”Розглянуто сучасний стан, основні ключові засади функціонування ПАТ “Укр-залізниця”, нововведення організації, які вплинули на стан галузі. Визначено головні проблеми функціонування підприємства, які необхідно кардинально вирішувати. Проаналізовано чинну тарифну систему та її основні недоліки. Рекомендовано застосувати нову тарифну систему, що передбачає відхід від трьох класів поділу тарифів і запровадження універсального тарифу. Проаналізовано специфіку залізничних перевезень у різних країнах, зокрема й в Україні. Запропоновано реалізацію проекту з оновлення транспортного складу “Укрзалізниці” на умовах оперативного лізингу та рекомендовано зміцнювати відносини з європейськими країнами задля залучення інвесторів. Рекомендовано модифікувати законодавчу базу щодо регулювання залізничного транспорту.Item Реінжиніринг підвищення ефективності мережі поставок(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Петрик, І. В.; Petryk, I.; Львівський університет бізнесу і права; Lviv University of Business and LawДосліджено умови функціонування мережі поставок та основні її етапи. Встановлено основні почергові кроки в формуванні мережі поставок. Проаналізовано значення реінжинірингу в сучасних етапах роботи мережі поставок. Встановлено зв’язок між ефективністю діяльності мережі поставок та транспортної логістики, робочої сили та місцерозташування мережі. Запропоновано шляхи підвищення ефективності мережі поставок за допомогою реінжинірингу.Item Особливості маркетингової підтримки інновацій вітчизняних промислових підприємств в умовах міжнародних економічних відносин(2016) Вербицька, Г. Л.Розглянуто питання маркетингової підтримки інновацій вітчизняних промислових підприємств в умовах міжнародних економічних відносин. Обґрунтовано особливості маркетингу інновацій; визначено завдання маркетингу інновацій на різних стадіях її реалізації; запропоновано послідовність здійснення маркетингу інновацій; досліджено етапи процесу сприйняття інновації різними групами споживачів; сформовано критерії, які визначають попит на інновацію в умовах міжнародних економічних відносин. The purpose of this article is to study the theoretical foundations and applied problems in marketing support of the innovation enterprises in conditions of international economic relations. Theoretical and methodological basis of research are the fundamental provisions of economic theory, scientific works of scientists on marketing of innovations. In the process of research the following methods were used: graphic (visual presentation of research results); generalization; analytical and logical (to determine marketing goals of innovation, objectives of marketing support of innovations in terms of international economic relations, formation of sequence of implementation of innovation marketing of domestic industrial enterprises in the conditions of international economic relations). In the article the questions of marketing support of innovations of domestic industrial enterprises in the conditions of international economic relations. It justifies features of marketing of innovations; defines the tasks of marketing of innovations at different stages of its implementation; suggested sequencing of marketing of innovations; the investigated stages of the process of perception of innovations by different groups of consumers; developed criteria that determine the demand for innovation in terms of international economic relations. The commercial success of innovations on the market is impossible without their active marketing support. Analysis of domestic and foreign scholars on the problems of marketing of innovations has revealed that in spite of they have developed theoretical and methodological approaches to the formation of a complex of marketing innovation, there are no methodological developments in the organization and application of marketing innovation in the enterprise. The proposed sequence of implementation of marketing innovations in the context of international economic relations will allow industrial enterprises to form an effective marketing strategy, even at the stage of their creation. Marketing innovation needs to take place at all stages of the innovation process that will ensure the competitiveness of innovative products in the international market. Studies have shown that the main criteria that determine the demand for innovation of enterprises in the conditions of international economic relations are: the ability to meet the needs of consumers; distinct competitive advantage; ease of use; the ability to test features that are stated in the product. Innovative products will be in demand in the market, if it is to have at least one unique characteristic that will be important for consumers. The main targets for the control of marketing of innovations are: the volume of sales of innovative products; amount of profit (losses) from innovation; consumer response to innovation; captured market share; the amount of expenses for marketing activities. Adopted at the initial stage, the criteria and standards of the approved program of marketing of innovations do not have to remain unchanged for a long period of time. In the context of dynamic changes in the business environment, it is advisable to use an adaptive control system to reflect these changes. In this regard, the company must exercise such control as revision of marketing innovation, which consists in the critical evaluation and correction of strategic, tactical and operational objectives of marketing activities in accordance with the changes of the market situation.Item Методичні підходи до формування інформаційного забезпечення моніторингу реалізації інноваційних проектів у межах(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Стояновський, А. Р.Однією з передумов для формування інформаційного забезпечення системи моніторингу діяльності інноваційних структур та їхніх учасників (виконавців інноваційних проектів) є встановлення зв’язку між вхідними ресурсами та вихідними результатами інноваційної діяльності в їх межах. Саме тому в статті з використанням методу кореляційно-регресійного моделювання встановлено зв’язок між структурою кошторисної вартості інноваційних проектів (ІП) та основними фінансово-економічними показниками в ході їх реалізації. Також у роботі запропоновано економіко-математичну модель розрахунку прибутку, накопиченого за період реалізації інноваційних проектів, на основі структури їхньої кошторисної вартості. Increasing the effectiveness of innovatory projects selection at the stage of their consideration and expertise is one of the main pledges of innovative infrastructure and national innovative system successful operation. The statistics of innovatory activity implementation, in particular, within the framework of innovative structures activities show that not every innovative project, which has been accepted for realization, gives desired economical social effect. That is why it is necessary the accuracy of input and output indicators planned and calculated by innovative projects initiators should be checked. First of all, it has been done through the comparison of input recourses and output results structure. This work was implemented by the experts participated in the competitive commissions concerned with the examination and selection of innovative projects mentioned above. A considerable attention was paid to the questions of innovations preparation for implementation and evaluation of the investments effectiveness directed to innovative projects realization. The most popular in these directions are the works of N. Alexandrova, O. Amosha, L. Antonyuk, N. Chuhray, L. Fedulova, V. Heyets, A. Hrechan, A. Hrynyov, N. Krasnokutska, O. Kusmin, O. Lapko, P. Pererva, Y. Shumpeter, V. Solovyov, O. Vasylenko, V. Verba, I. Volkov, S. Yahudin and others. However, there exist some elements, of innovative activity effectiveness evaluating from the point of view of input recourses and output results comparison, which have to be considered in details. It causes the investigation having been carried on, that is aimed to define the correlation between the indicators of innovative projects estimated cost and financial results obtained while the realization in the form of economical mathematical model. In order to explain the interaction effect of indicators of estimated cost of innovative projects to the main financial economical results of their activity there was used the correlation regression modeling method in the article, by the results of which there was established the interconnection between the structure of estimated cost of innovative projects and financial results of innovative enterprises activities by their realization in the form of economical mathematical model and it was got the mathematical expression of profit calculation for implementation period of innovative projects, derived from the structure of their estimated cost. The usage of this model as a target function lets check (at the stage of expertise and selection of the projects) accuracy of calculation of planned (reference) input and output rates of innovative enterprises activities by realization of innovative project and evaluate advisability of realization of this innovative project as a part of specific innovative structure. This model will give an opportunity to the initiators of realization of the innovative project to present an economical reasoning of advisability of its realization from the point of view of structure formation accuracy of project estimated cost and to the senior government of innovative structure -- to define the advisability of the project realization as a part of preferential treatment of innovative activity of this innovative structure and about an opportunity of getting target state support.Item Сучасна парадигма стартапів у бізнесі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Попко, О. В.; Мальчик, М. В.Ідентифіковано відмінні риси стартапів від класичного бізнесу. Проаналізовано проблеми створення потенційно успішних стартапів в Україні. Обґрунтовано вагомість сучасної діяльності у сфері інноваційних технологій для економічного розвитку вітчизняних підприємств. Визначено особливості інноваційного розвитку вітчизняних стартапів на сучасному етапі. Закцентовано на необхідності інвестиційного забезпечення вітчизняних стартапів. We identified the distinctive features of the classic business startups. The problems of creating potentially successful startups in Ukraine were analysed. The importance of modern technology in the field of innovation for economic development of domestic enterprises was proved. We discovered the features of innovative development of domestic startups today and pointed out the need for investment to ensure local startups.Item Маркетинг страхових інновацій(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Забурмеха, Є. М.Розглянуто сутність інновацій та необхідність їх упровадження в діяльність страховиків як інструменту підвищення конкурентоспроможності страхових компаній на ринку страхових послуг. The article describes the essence of innovation and the need to implement them in the activities of insurers as a tool for improving the competitiveness of the insurance companies in the insurance market.Item Інтелектуальні енергетичні мережі як елемент інфраструктури регіональної інноваційної стратегії(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Бжуска, ЯнЕкономіка знань сьогодні є найважливішим напрямом розвитку інновацій і чинником зростання конкурентоспроможності. Одним з найважливіших інструментів створення іннова- ційної економіки на регіональному рівні є регіональна інноваційна стратегія. Робота важлива для інтелектуальних енергетичних мереж щодо побудови регіональної інноваційної стратегії Шльонського воєводства. Умови використання цього елемента сучасної інфраструктури показано у плані створення розумних ринків. Knowledge Based Economy is currently the most important innovation development direction as well as factor for companies competitiveness growth. One of important instruments creating innovative economy at the level of a region is the Regional Innovation Strategy. The paper presents the meaning of smart grids for the construction of Regional Innovation Strategy infrastructure in the Silesian Province. Application conditions of this element of modern infrastructure is shown in the aspect of creating intelligent markets.Item Впровадження інноваційних розробок в енергозбереженні як засіб підтримання енергетичної безпеки країни(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кубишева, Н. С.; Цапук, О. Ю.Розглянуто інноваційні розробки як пріоритетний ресурс розвитку сфери енергозбере- ження. Визначено специфіку інноваційної розробки, розглянуто її місце та роль у системі економічних відносин. Обґрунтовано важливість і необхідність впровадження інноваційних розробок на вітчизняному ринку енергозбереження, встановлено причини, які перешкоджають проведенню ефективного інноваційного розвитку країни та підтримання її енергетичної безпеки. Проведене дослідження дає змогу поглиблено вивчити сутність інноваційних розробок, впрова- дження яких сприятиме підвищенню конкурентоспроможності галузі енергозбереження. This article is devoted to innovative developments as a priority the development of energy resources. In today's economic conditions, a catalyst for economic growth is the effective management of innovation. In article gives an overview of current scientific approaches to the interpretation of the concept of “innovation development”, considered and analyzed the content of the essence of innovation in the context of the relationship with marketing, defines the place of innovation in the field of energy saving. By identifying the lack of unanimity in the understanding of this category of proposed generic definition. Proved the importance and necessity of introducing innovative developments in the domestic market of energy saving, the reasons that hinder the conduct of effective innovation development and maintain its energy security. Formulated and systematic factors that impact on the development of energy saving market. An analysis of the proposed solutions to the problem, which will improve the efficiency of the implementation of innovations. This study allows to explore in depth the essence of innovation, implementation of which will increase the competitiveness of energy conservation.Item Удосконалення системи дистрибуції інтернет-магазину – дослідження випадку послуги пачкомату(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Мороз, М.Проаналізовано діючі бізнес-моделі інтернет-торгівлі, можливості застосування опосередкованих рішень для подолання проблеми “останньої милі” шляхом застосування інноваційних логістичних послуг. Обгрунтовано комерційну привабливість застосування послуги “Paczkomaty 24/7” для підвищення рівня задоволення клієнтів інтернет-магазинів. The analysis of operating business models of e-trade are conducted in the article. The analysis of possibilities of application of the mediated decisions for overcoming of “last mile” problem by application of innovative logistic services is made. The commercial attractiveness of application of “Paczkomaty 24/7” in favour of the increase of satisfaction level of e-shop clients are grounded.Item Інноваційні процеси водопідготовки як напрям екологічного маркетингу(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Струтинська, Л. Р.; Андрусів, С. В.; Любомудрова, Н. П.Інноваційний технологічний процес віброкавітаційної переструктуризації води у поєднанні з її очищенням пероксидом водню є сучасним екологічно спрямованим заходом, придатним для широкого застосування в басейнах, аквапарках, відкритих водоймах громадського використання. Економічний аналіз підтверджує не тільки екобезпеку його застосування, а і прибутковість та соціально-економічну і екологічну значимість для виробників та користувачів. Innovative technological process of vibrokavitaciynoy perestrukturizacii of water in combination with its cleaning the suroxide of hydrogen is by the modern ecologically directed measure, suitable for wide application in pools, akvaparkakh, opened reservoirs of the public use. An economic analysis confirms not only ekobezpeku of his application but also profitability and socio-economic and ecological meaningfulness, for producers and users.