Інформаційні системи та мережі
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2105
Browse
14 results
Search Results
Item Процедури оцінювання якості електронних навчальних ресурсів з використанням пелюсткових діаграм(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Пасічник, Володимир Володимирович; Юнчик, Валентина; Федонюк, Анатолій; Pasichnyk, Volodymyr; Yunchyk, Valentyna; Fedoniuk, Anatolii; Національний університет “Львівська політехніка”; Волинський національний університет ім. Лесі Українки; Lviv Polytechnic National University; Lesya Ukrainka Volyn National UniversityУ дослідженні розглянуто поняття візуалізації результатів експертного оцінювання якості електронних навчальних ресурсів. Значну увагу приділено пелюстковим діаграмам та їх використанню у процесі візуалізації. Описано алгоритм розрахунку площі пелюсткової діаграми та вплив послідовності параметрів на площу кожної пелюстки. Наведено критерії оцінювання якості електронного навчального ресурсу та їх вагові коефіцієнти для кожного із експертів. Показано ролі експертів з коефіцієнтами вагомості. Визначено комплексні показники якості електронних навчальних ресурсів для кожного експерта та узагальнений комплексний показник для усіх експертів. Наведено алгоритм розрахунку площ секторних пелюсток, за допомогою яких можна обчислити й оцінити відносну якість електронного навчального ресурсу за відповідними критеріями. Для реалізації способу визначення комплексної оцінки якості електронного навчального ресурсу використано систему динамічної математики GeoGebra. Продемонстровано побудову пелюсткової діаграми в системі динамічної математики GeoGebra із наведеними вказівками.Item Процеси та складові елементи аналізу великих даних у системах дистанційного навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Пришляк, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Pryshiak, A.; Kunanets, N.; Pasichnyk, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано вплив пандемії на освітні процеси в Україні. Розглянуто проблеми, які спостерігаються під час дистанційного навчання, позитивні та негативні фактори онлайн-освіти. Висвітлено чинники, які можуть призвести до конфліктних ситуацій в освітньому процесі та ускладнювати збирання й аналіз інформації. Запропоновано використовувати методи машинного навчання для аналізу великих даних у системах дистанційного навчання. Розглянуто метод аналізу головних компонент для зменшення розмірності обсягу вибірки та описано основні кроки, які потрібно виконати задля спрощення. Можливість аналізу забезпечується коректним функціонуванням системи дистанційного навчання, регламентованої ЗВО, взаємодією із усіма учасниками навчального процесу, а також своєчасним виконанням обов’язків, покладених на них.Item Аналіз штучних інтелектуальних агентів для систем електронного навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Юнчик, Валентина; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Федонюк, Анатолій; Yunchyk, Valentyna; Kunanets, Natalia; Pasichnyk, Volodymyr; Fedoniuk, Anatolii; Волинський національний університет імені Лесі Українки; Національний університет “Львівська політехніка”; Lesya Ukrainka Volyn National University; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано ключові терміни та основні поняття агента. Наведено загальну класифікацію агентів, структуровану за представленням моделі зовнішнього середовища, за типом опрацювання інформації та за виконуваними функціями. Аналогічно проаналізовано класифікацію штучних агентів (інтелектуальні, рефлекторні, імпульсивні, трофічні). Наведено необхідні умови реалізації агентом певної поведінки, а також схему функціонування інтелектуального агента. Зазначено рівні знань, що відіграють ключову роль в архітектурі агента. Наведено функціональну схему агента, що навчається і працює порівняно незалежно, демонструючи гнучку поведінку. Показано, що функціональна схема реактивного агента зумовлює залежність від середовища. Детально описано властивості інтелектуального агента та подано структурну схему. Розглянуто різні варіанти архітектур агентів, зокрема архітектури агентів на основі нейромереж. Продемонстровано організацію взаємодії рівнів у багаторівневій архітектурі агента. Значну увагу приділено Will-архітектурі та InteRRaP-архітектурі агентів. Розглянуто багаторівневу архітектуру для автономного агента машини Тьюринга.Item Ігрова самоорганізація гамільтонового циклу графа(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Кравець, Петро; Пасічник, Володимир Володимирович; Проданюк, Микола; Kravets, Petro; Pasichnyk, Volodymyr; Prodaniuk, Mykola; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ роботі запропоновано нове застосування моделі стохастичної гри для розв’язування задачі самоорганізації гамільтонового циклу графа. Для цього у вершинах неорієнтованого графа розміщено ігрових агентів, чисті стратегії яких є варіантами вибору одного із інцидентних ребер. Випадковий вибір стратегій усіма агентами утворює набір локальних шляхів, що розпочинаються у кожній вершині графа. Поточні платежі гравців визначено як функції програшів, залежні від стратегій сусідніх гравців, які контролюють суміжні вершини графа. Ці функції сформовано зі штрафу за вибір протилежних стратегій сусідніми гравцями та штрафу за стратегії, які призвели до зменшення довжини локального шляху. Випадковий вибір чистих стратегії гравців спрямовано на мінімізацію їх функцій середніх програшів. Генерування послідовностей чистих стратегій виконано за дискретним розподілом, побудованим на основі динамічних векторів змішаних стратегій. Елементи векторів змішаних стратегій є імовірностями вибору відповідних чистих стратегій, які адаптивно враховують значення поточних програшів. Формування векторів змішаних стратегій визначено за марковським рекурентним методом, для побудови якого використано градієнтний метод стохастичної апроксимації. У ході гри метод збільшує значення імовірностей вибору тих чистих стратегій, які призводять до зменшення функцій середніх програшів. Для заданих способів формування поточних платежів результатом стохастичної гри є утворення патернів самоорганізації у вигляді циклічно зорієнтованих стратегій ігрових агентів. Умови збіжності рекурентного методу до колективно оптимальних розв’язків забезпечено дотриманням фундаментальних умов стохастичної апроксимації. Виконано розширення ігрової задачі на випадкові графи. Для цього вершинам приписано імовірності відновлювальних відмов, які спричиняють зміну структури графа на кожному кроці гри. Реалізації випадкового графа адаптивно враховуються під час пошуку гамільтонових циклів. Збільшення імовірності відмов сповільнює збіжність стохастичної гри. Комп’ютерне моделювання стохастичної гри забезпечило отримання патернів самоорганізації стратегій агентів у вигляді декількох локальних циклів або глобального гамільтонового циклу графа залежно від способів формування поточних програшів гравців. Достовірність експериментальних досліджень підтверджено повторенням реалізацій патернів самоорганізації для різних послідовностей випадкових величин. Результати дослідження можна використати на практиці для ігрового розв’язування NPскладних задач, транспортних і комунікаційних задач, для побудови протоколів автентифікації у розподілених інформаційних системах, для колективного прийняття рішень в умовах невизначеності.Item Mobile information system for monitoring the spread of viruses in smart cities(Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Дуда, Олексій; Джиджора, Ліліана; Мацюк, Олександр Васильович; Станько, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Кунанець, Оксана; Duda, Oleksii; Dzhydzhora, Liliana; Matsiuk, Oleksandr; Stanko, Andrii; Kunanets, Nataliia; Pasichnyk, Volodymyr; Kunanets, Oksana; Тернопільський національний університет ім. І. Пулюя; Ternopil Ivan Puluj National Technical UniversityБула розроблена концепція створення багаторівневої мобільної персоніфікованої системи боротьби з вірусними захворюваннями, зокрема Covid-19. Використовуючи інтеграцію Інтернету речей, хмарних обчислень та технологій великих даних, система передбачає поєднання двох архітектур: клієнт-сервер та публікацію-передплату. Перевагою системи є постійна допомога при вірусних захворюваннях, а саме на стадіях спілкування, інформації та лікування. Концепція розумного міста в контексті боротьби з вірусними захворюваннями фокусується на застосуванні методів аналізу великих даних та вдосконаленні процедур прогнозування та протоколів екстреного лікування. Використовуючи різні технології, хмарний сервер зберігає дані про позиціонування, отримані з різних пристроїв, а програма отримує доступ до API для відображення та аналізу даних про позиціонування в режимі реального часу. Завдяки поєднанню технологій, внутрішнє та зовнішнє позиціонування можна використовувати з певною мірою точності, корисно для різних медичних та надзвичайних ситуацій та аналізу і подальшого опрацювання іншими інформаційними системами розумного міста. Результатом цього дослідження є розробка концептуальної моделі багаторівневої мобільної персоніфікованої системи моніторингу стану здоров'я, що використовується для інтелектуального аналізу даних, прогнозування, лікування та профілактики вірусних захворювань, таких як Covid-19, у сучасному “розумному місті”.Item Інтелектуальна система формування персональних освітніх траєкторій в галузі ІТ(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Пришляк, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Pryshliak, A. A.; Kunanets, N. E.; Pasichnyk, V. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано процеси розвитку освітньої галузі на етапах середньої та вищої освіти. Запропоновано створити інтелектуальну рекомендаційну систему для формування персональних освітніх траєкторій. Вибір майбутнього фаху зазвичай залежить від великої кількості найрізноманітніших чинників, але в основі процедур ухвалення відповідних рішень покладено середній рівень успішності здобувача освіти у певних предметних областях. Такий процес супроводжується аналізом таких чинників, як особисті вподобання, майбутні перспективи та комплекс соціокомунікаційних параметрів. Запропонована система повинна враховувати ризики та здійснювати пошук оптимальних шляхів формування ефективної освітньої траєкторії. Успішне функціонування системи істотно залежить від рівня реалізації автоматизованого інформаційно-технологічного комплексу, який створюється для забезпечення потреб у формуванні освітнього менеджменту, котрий покликаний забезпечувати її повними та актуальними даними для коректного виконання нею відповідних завдань. Опрацювання великих обсягів інформації як правило передбачає обов’язкове використання “великих даних” з метою якомога повнішого та поглибленого аналізу та дослідження зазначеної проблеми.Item Процедури оцінювання рівня “розумності” міста(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Кунанець, Наталія Едуардівна; Мацюк, Олександр Васильович; Пасічник, Володимир Володимирович; Табачишин, Данило; Kunanets, Nataliia; Matsiuk, Oleksandr; Pasichnyk, Volodymyr; Tabachyshyn, Danylo; Національний університет “Львівська політехніка”; Тернопільський національний технічний університет ім. Пулюя; Lviv Polytechnic National University; Ternopil Ternopil Ivan Puluj National Technical UniversityЕкологічна проблема в сучасному світі є чи не найактуальнішою. Проблеми глобального потепління, забруднення навколишнього середовища, знищення природи – ці та інші теми звучать як у засобах масової інформації, так і наукових дискусіях мало не щодня. Основними чинниками негативного впливу на екологію планети є міста та великі підприємства. У містах сьогодні проживає близько ¾ населення планети. Як великі міста, так і невеличкі містечка прагнуть набути статусу “розумного” міста, деяким з них вдалося набути цього статусу, і в основному це стосується великих мегаполісів. Багато міст та асоційованих регіональних груп населених пунктів, пов’язаних між собою географічно, економічно активно розпочинають рух в цьому напрямку. “Розумне” місто в одному з вимірів є містом екологічно чистим, з мінімальними негативними впливами на навколишнє середовище. Стаття присвячена аналізу та розробленню процедур щодо перетворення певного міста на екологічно чистий та розумний осередок, задіюючи при цьому групу експертів для проведення відповідних експертиз та експертного оцінювання. Відпрацювання запропонованої авторами методики виконано на прикладі екосоціополісу Трускавець.Item Проект “Європейський Віртуальний Музей”(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002-03-26) Пасічник, Володимир Володимирович; Нікольський, Ю. В.; Шаховська, Н. Б.; Гулка, Т. Б.; Вовчина, А. Я.; Тарас, О. Я.; Національний університет «Львівська політехніка»Описано призначення проекту “Європейський віртуальний музей”. Розглянуто основні компоненти проектованого порталу (сайту). Подано концептуальну схему. Описано проблеми, які виникають під час реалізації проекту та у процесі наповнення його інформацією.Item Освітній Інтернет-портал університетської кафедри(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002-03-26) Пасічник, Володимир Володимирович; Корнилюк, В. М.; Національний університет «Львівська політехніка»Здійснено аналіз освітніх сайтів. Створеноспфисок потенційних відвідувачів сайту. Проведено огляд тезнологій подання наукових статей в мережі Інтернет.Item Аналіз вибору ІТ спеціальностей учнями випускних класів на прикладі м. Тернополя(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Кунанець, Наталія Едуардівна; Небесний, Р. М.; Назарук, М. В.; Пасічник, Володимир Володимирович; Kunanets, Nataliia; Pasichnyk, Volodymyr; Nebesnyi, Ruslan; Nazaruk, Mariia; Національний університет “Львівська політехніка”; Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя; Рівненський державний гуманітарний університет; Lviv Polytechnic National University; Ternopil Ivan Puluj National Technical University; Rivne State Humanitarian UniversityРеалізація ефективних комунікативних процесів у міських соціокомунікаційних середовищах є необхідною передумовою формування процедур професійного самовизначення мешканців у “розумних” містах. Саме вони забезпечують встановлення міжособистісних зв’язків у міському соціумі, зокрема системи освіти, ринку праці та трансформацій, які відбуваються в економіці міст та територіальних громад. Проведені дослідження засвідчують, що процес вибору професійного спрямування особи є складним, багатокроковим, ітеративним соціокомунікаційним процесом, який потребує врахування великої кількості параметрів та передумов. Для підвищення ефективності прийняття рішення абітурієнтом щодо вибору майбутнього фаху розроблено програмно-алгоритмічний комплекс, який реалізовує інформаційні технології вибору професії та супроводу підготовки фахівців. У статті розглянуто архітектуру програмно-алгоритмічного комплексу як складову проєктної діяльності щодо забезпечення потреб ІТ галузі у кваліфікованих кадрах, підготовка яких розпочинається зі шкільної лави. З використанням функціональних можливостей програмно-алгоритмічного комплексу проаналізовано тенденції щодо складання зовнішнього незалежного оцінювання на прикладі випускників середніх шкіл міста Тернополя з предметів, профільних для спеціальностей ІТ галузі. Результати ЗНО та вибору предметів для його складання засвідчують поступове зростання зацікавленості абітурієнтів спеціальностями ІТ галузі.