Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    Стратегія обслуговування клієнта в організації
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Поплавська, Ж. В.; Радзейовська, Г.; Національний університет “Львівська політехніка”; Сілезька політехніка
    Дослідження, проведені на аналогічних українських і польських підприємствах, дали можливість з’ясувати умови досягнення та утримання конкурентної переваги. Прийнятий авторами алгоритм дослідження дав можливість визначити потреби споживачів і на основі SWOT-аналізу сформувати стратегії обслуговування клієнтів досліджуваних підприємств. Research on similar Ukrainian and Polish firms showed conditions of gaining and maintaining of competitive preferences. Proposed algorithm helped to investigate consumer’s needs and on the basis of SWOT-analysis to formulate strategies of consumer service for the investigated firms.
  • Thumbnail Image
    Item
    Критерії та оцінка ефективності стратегії
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Поплавська, Ж. В.; Ліманська, А.; Національний університет “Львівська політехніка”; Вища школа ринкового управління та іноземних мов, м. Катовіце, Польща
    На основі поєднання теоретичних підходів та практичних засад стратегічного менеджменту визначені основні елементи ефективної стратегії, названі загальні критерії оцінки її ефективності та обґрунтовано необхідність використання з цією метою карти стратегічних висновків. The main elements of effective strategy are explained on principles of combining of theory and practice of strategic management. The evaluation indexes of effectiveness of the strategy are proposed. The necessity of using of the balanced scorecard for measurement effectiveness of this strategy is proved.
  • Thumbnail Image
    Item
    Врахування чинника організаційної культури в управлінні інноваційними процесами в українських вищих навчальних закладах
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Поплавська, Ж. В.; Смолінська, О. Є.
    Досліджено коло питань освітнього менеджменту, що пов’язані із входженням української вищої освіти до європейського освітнього простору. При вивченні особли¬востей впровадження інноватики обґрунтовується взаємодія нових суспільно-еконо¬мічних вимог до якості освіти та факторів організаційної культури, що підтверджує необхідність їх врахування як одного з чинників управління інноваційними процесами у вищих навчальних закладах України. A series of issues were studied in this paper of educational management concerning with incorporation of Ukrainian high school into european educational space. Studying the peculiarities of implementation of innovations the exchange is grounded of new social and economical demands with factors of organizational culture. His confirms the necessity to take into account these peculiarities as one among other factors guiding the innovational proccesses in high educational establishments of Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Детермінанти конкурентного розвитку вітчизняних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Полянська, А. С.; Поплавська, Ж. В.
    Розглянуто детермінанти конкурентного розвитку національних економік та окреслено шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними підприємствами, виділено ключові індикатори економічного розвитку, який є основою формування конкурентного потенціалу, охарактеризовано чинники, що впливають на конкурентоспроможність бізнесу, виділено можливі способи позиціювання вітчизняних підприємств на національних та міжнародних ринках, обґрунтовано напрями вирішення питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. The article investigates the determinants of the competitive development of national economies and ways of competitive advantages achieving by domestic enterprises; allocates the key indicators of economic development, which is the basis of a competitive potential; characterizes the factors affecting the competitiveness of businesses; identifies possible ways of domestic companies positioning at the domestic and international markets; justifies the directions of domestic enterprises competitiveness increasing questions solving. The renewal of economic growth is an objective condition for Ukraine’s integration with the developed world’s economic system. Processes and trends which are occurring in the global economy put their imprint on the economic processes in Ukraine. And the first this applies to industrial enterprises activities those are producers of wealth, the source of GDP growth, the field for the development and implementation of innovative solutions, the means of financial resources accumulation and the sphere of their usage for recovery of economic growth. The consequences of the global economic crisis are demonstrated that the basis of economic growth is material production. Domestic production is characterized by stagnation process. Despite this it is the necessity not only in crisis management, but also in the long-term strategic management focused on competitive development, under which we consider sustainable progress of an object, which can be a company, region, country. And one of the main enterprises’ operation. The most important points of Ukraine positions growth were increasing of trust to public institutions, increasing of domestic markets efficiency, increasing of the people’s share that are educated, and also the widespread usage of IT communications in business and private life. However, it are remained the old unsolved problems, including inefficient institutional environment and the dominance of large enterprises.. In general, Ukraine has maintained the previous competitive advantages, though their list is not long. These conclusions are based primarily on the good education system and the size of the market. To achieve a high level of competitiveness the emphasis is made on the efficiency increasing and business productivity. It should be noted that the determinants of national economies competitive development determine the strategy and policy of competitive development of individual enterprises. Their success will depend on the such determinants of growth in the economy: starting level of development, that means the level that existed at the time, from which we start counting rate of development; human capital, that means the level of education; internal domestic economic conditions, that means economic system; external economic conditions. However, each company being interested in achieving of profitable operations due to meet consumer needs independently decides ways and means of competitive advantage achieving. In solving of this problem does not lose relevance to Ukraine such tool of competitiveness achieving as positioning. It should be noted that trying to achieve competitive advantages, based on the desire to compete at local regional, national or international markets the company should gradually and consistently transform the potential opportunities into driving forces. In the domestic market, competing conditions are the same for all businesses. Somewhat different is the situation on foreign markets where dominate the other needs, requirements, terms and conditions of business. Among the determinants of domestic enterprises competitive development that are participants of foreign economic relations the priority requires have the following: conformity to the international regulatory and legal framework; technical conditions (specifications); management. Of course, it is difficult to compete with countries which underline the productivity growth of innovative enterprises whereas the innovation activity is much lower at the domestic enterprises. However, the criterion of efficiency is the starting point to competitiveness increase of the domestic enterprises and the economy as a whole.
  • Thumbnail Image
    Item
    Зміна парадигми стратегічного управління на підприємстві в умовах сучасного розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Поплавська, Ж. В.; Полянська, А. С.
    Обґрунтовано необхідність змін у сучасній парадигмі стратегічного управління, які диктують вимоги часу на основі переосмислення низки понять, критеріїв, моделей, технологій і процедур управлінської діяльності. Виділено завдання, які вирішують ці зміни; розглянуто технології управління, що базуються на елементах сучасних концепцій управління, і дозволяють послідовно ці зміни реалізувати; узагальнено приховані можливості досягнення якісних змін на основі застосування сучасних технологій управління. In the article the need for change in the modern paradigm of strategic management that dictate the requirements of time-based on the rethinking of concepts, criteria, models, techniques and procedures of administrative activity is grounded. Allocated tasks to resolve these changes, considered management technology based on the elements of modern management concepts, and allow consistently implement these changes, generalized latent opportunities to achieve a qualitative change through the application of modern management techniques.
  • Thumbnail Image
    Item
    Система стратегічного планування у мінливому середовищі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Поплавська, Ж. В.; Тригоб’юк, С. С.
    Зважаючи на те, що середовище стає все динамічнішим і непередбачуванішим потрібно не відмовлятися від стратегічного планування, аргументуючи неможливість прогнозувати майбутні події, а навпаки, продовжувати якнайглибше його досліджувати і шукати способи удосконалення, щоб забезпечити успішний перспективний розвиток підприємства. Запропоновано розглянути систему стратегічного планування, на виході якої є прийняття найоптимальніших стратегічних управлінських рішень. Наведено структуру системи стратегічного планування, охарактеризовано підсистему планів. Стратегічні плани класифіковано за рівнями на стратегічний план підпри- ємства, стратегічної одиниці та функціональних вертикалей. Також показано основні способи, за допомогою яких можна здійснювати оцінку ефективності стратегічного планування. According to the fact, environment becomes more dynamic and unpredictable we shouldn't refuse from the strategic planning, arguing by unpossibilities to predicting future events, contrawise, continue deeper researching and looking for ways of developing to provide successfull and perspective development of the company. Offering to look in a system of strategic planning, at the end of which is the acceptance optimal strategic management decisions. Directing the structure of system of strategic planning, beeing characterize part of the system plans. Strategic plans were classificated for the levels on strategic plan of the company strategic units and functional vertical. Also main ways are showed, using it we can provide valuing effectiveness of strategic planning system.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування умов конкурентності за видами господарської діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Поплавська, Ж. В.; Михальчишин, Н. Л.
    Здійснено наукові дослідження з метою виявлення умов конкурентності в діяльності суб’єктів господарювання, оскільки в переважній більшості наукових досліджень конкуренції на товарних ринках до уваги беруться ринкові показники, а не особливості господарської діяльності підприємств, які за своєю поведінкою відображають наявність чи відсутність конкуренції на ринку. З огляду на це у статті розглянуто поняття “умови конкурентності” та визначено методи їх формування за видами діяльності, встановлено залежність умов конкурентності від частки ринку суб’єкта господарювання, наведено класифікацію методів досягнення умов конкурентності залежно від способу впливу на конкуренцію. Carried out research to identify the conditions of competition in activities of economic entities, since the vast majority of research competition in product markets are taken into account market performance rather than features of business enterprises that their behavior reflects the presence or absence of competition in the market. We consider the concept of "condition of competition" and defined methods of their formation by activity. The dependence of the competitive conditions of the market share of the entity. The classification methods of achieving the conditions of competition depending on how the impact on competition.
  • Thumbnail Image
    Item
    Християнські цінності в економіці й менеджменті
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Поплавська, Ж. В.; Тригоб’юк, С. С.
    Запропоновано дискусію щодо духовного розвитку українського суспільства та інтеграцію християнських цінностей в економіку й менеджмент. Досліджено природу конкуренції, ринкову економічну систему з погляду християнського вчення, описано ставлення митрополита Андрея Шептицького до фінансово-економічного життя. Показано ставлення християн до підприємництва, багатства, досліджено причини ведення бізнесу, які можуть бути виражені у формуванні місії, що є складовою стратегічного менеджменту. In the article a call attention to discussion in relation to spiritual development of Ukrainian society and integration of christian values into economy and management. Nature of competition, market economic system were investigated according to Christianity. Attitude of Andrey Sheptytskiy to economic and finance field was researched also. Point of view of christians toward wealth, property, reasons of business conduct were explained.
  • Thumbnail Image
    Item
    Переваги та критерії інтеграції функцій логістики
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Поплавська, Ж. В.; Полянська, А. С.
    Розглянуто теоретичні та прикладні аспекти інтеграції логістичних функцій на промисловому підприємстві, визначено організаційні засади цього процесу. Виділено основні критерії доцільності логістичної інтеграції. Запропоновано методику визначення вагомості параметрів логістичної зрілості промислового підприємства для цілей логістичної інтеграції. The article considerations theoretical and practice aspects of logistic function integration on the industrial enterprises, outlines the organization bases of this process. The main criteria's of logistic function integration necessity are put in. The methodic of determent of “logistic maturity” parameters weight of industrial enterprises for aim of logistic integration has been suggested.
  • Thumbnail Image
    Item
    Визначення інвестиційних ризиків у діяльності підприємства
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Поплавська, Ж. В.; Мойсеєнко, І. П.
    Розглядається ідентифікація одного з найважливіших критеріїв діяльності підприємства ризику. Описуються поняття ризику та ситуації ризику. Дається аналіз підходів до класифікації ризиків та пропонується класифікація ризиків в інвестиційній діяльності підприємства. Article is denote identifications of one of the most most important criterions of activity of enterprise of risk. Described notion of risk and situations of risk. Given analysis of approaches to categorizations of risks and is offerred categorization of risks in investment enterprise activity.