Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості процесу прийняття рішень про використання аутсорсингу на підприємстві
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010-02-23) Матвій, І. Є.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто особливості обґрунтування витратно-цінових залежностей аутсорсингу логістичних бізнес-функцій машинобудівних підприємств, а також процес прийняття рішення про використання аутсорсингу в господарській діяльності підприємства, який ґрунтується на основі розрахунку порогу прийняття рішень. Досліджено витрати на дистрибуцію продукції ВАТ “Дрогобицький завод автомобільних кранів” власними силами та за умови використання аутсорсингу і розраховано поріг прийняття рішень для цього підприємства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modeling of innovative development of administration of outsourcing activities of IT-market enterprises
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-02-26) Bublyk, M.; Didyk, A.; Lviv Polytechnic National University; Member of the Accounting Chamber
    Outsourcing provides IT companies with a number of benefits and improves the financial and economic performance of their operations. The outsourcing market in Ukraine is developing fast, many types of outsourcing are used in various types of economic activity. Implementation of outsourcing as one of the most popular business models necessitates constant and well-coordinated cooperation with other business entities. The need for outsourcing research and modeling of its administration methods today is acute and corresponds to the directions of the latest scientific research and practical applications, which substantiates the relevance and practical feasibility of this study. In this work scientific-methodical, normativelegal sources concerning administration of outsourcing activity are investigated, the state of administration of outsourcing activity of IT enterprises is studied and problems, which arise in the administration of outsourcing activity, are analyzed. The ways of their elimination in order to improve the economic indicators of economic activity of IT enterprises and ways of modeling of their innovation development are proposed. Taking into account the results obtained in the work, we note the rapid innovation development of the global outsourcing market over the last decades. We consider it is expedient to model the outsourcing market in Ukraine, which develops rapidly. Since outsourcing provides numerous benefits to the company and positively affects the economic performance of its activities, this proves the feasibility of its introduction into the business activities of enterprises. Having numerous varieties, now outsourcing has been distributed in virtually all types of economic activity of enterprises.
  • Thumbnail Image
    Item
    Determining the efficiency of the financial outsourcing use by an enterprise-customer
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-02-26) Chushak-Holoborodko, A.; Didukh, O.; Zaderetska, R.; Lviv Polytechnic National University
    The article disclosed the essence of the financial outsourcing and its place in the outsourcing activity system of an enterprise-customer. It is determined that financial outsourcing can be considered as one of the subspecies of management processes outsourcing. The delegation of financial functions to the third-party organization has a number of advantages, but this is also rather risky considering the importance of such a function qualitative performing. That is why the determination of financial outsourcing efficiency is an important task. So it is proposed to use a complex of indicators, as it would enable consideration of all peculiarities of this activity. To determine the result of delegating the financial functions to outsourcer, one should first of all estimate the cost efficiency of such an activity. It is also important to compare rate of growth in profits and income before and after outsourcing implementation. We should mention that different functions, which are being delegated to the third-party, influence on different sides of enterprise-customer activity, so the system of indicators is being determined and the main of them have been calculated by the example of domestic enterprises.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка ефективності використання стратегічних моделей управління аутсорсинговою мережею поставок із застосуванням іт-рішень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Крикавський, Є. В.; Петрик, І. В.; Krykavskyy, Yevhen; Petryk, Ilona; Національний університет “Львівська політехніка”; Львівський університет бізнесу і права; NU “Lviv Polytechnic”; Lviv University of Business and Law
    Досліджено основні стратегічні моделі, що використовуються для управління мережею поставок. Встановлено основні умови застосування стратегічних моделей. Виділено основні відмінні та спільні ознаки стратегічних моделей SCOR та GSCF. Встановлено зв’язок між чотирма рівнями та відповідними їм дев’ятьма факторами моделі Пуар’є. Проаналізовано критерії та п’ять рівнів інтеграції моделі згідно з моделлю Компаса. Проаналізовані рівні розвитку інтегрованого ланцюга поставок А. Т. Карней. Запропоновано шляхи підвищення ефективності мережі поставок за допомогою стратегічних моделей із застосуванням ІТ-рішень
  • Thumbnail Image
    Item
    Структурування ланцюга поставок у контексті ідентифікації джерел формування емерджентних властивостей
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Фалович, Володимир Андрійович; Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
    Проаналізовано управління ланцюгами поставок у структурі логістичних послуг вітчизняних підприємств й ідентифіковано базові характеристики сучасного ланцюга поставок. Встановлено, що глобалізація й інтернаціоналізація, зростаюча конкуренція і орієнтація на кінцевого споживача, розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та електронної комерції окреслили значний потенціал розвитку ланцюгів поставок. Встановлено існування різних форм взаємовідносин між постачальниками та клієнтами, зміни бізнес-процесів, що зумовлені впровадженням у функціонування ланцюга поставок сучасних інформаційних технологій. Оцінено його структуру у контексті ідентифікації джерел формування емерджентних властивостей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Реінжиніринг підвищення ефективності мережі поставок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Петрик, І. В.; Petryk, I.; Львівський університет бізнесу і права; Lviv University of Business and Law
    Досліджено умови функціонування мережі поставок та основні її етапи. Встановлено основні почергові кроки в формуванні мережі поставок. Проаналізовано значення реінжинірингу в сучасних етапах роботи мережі поставок. Встановлено зв’язок між ефективністю діяльності мережі поставок та транспортної логістики, робочої сили та місцерозташування мережі. Запропоновано шляхи підвищення ефективності мережі поставок за допомогою реінжинірингу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток аутсорсингу та його форм: український та зарубіжний аспекти
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сухоняк, С. О.
    Проаналізовано причини розвитку аутсорсингу у перерізі вітчизняного та іноземного ринку. Значним поштовхом до розвитку аутсорсингу у світі став розвиток інформаційних технологій, які фактично дали змогу подолати низку міжнаціональних бар’єрів та перешкод. Високий рівень підготовки вітчизняних фахівців з інформаційних технологій забезпечив перерозподіл значної частини світових аутсорсингових потоків на користь України і вітчизняні фрілансери та аутсорсингові компанії стали активними світовими постачальниками товарів та послуг у сфері аутсорсингу. Оскільки аутсорсинг є новим терміном для вітчизняної науки та практики, відсутнє чітке визначення цього поняття. Тому автор проаналізував визначення поняття “аутсорсинг” із виокремленням основних аспектів та елементів. Усі сформовані визначення поділено за такими домінуючими аспектами: цільовий, процесний, стратегічний та стейкхолдерський. Досліджено також форми та типи аутсорсингу у вітчизняній та зарубіжній практиках. Запропоновано аутсорсинг поділяти за такими критеріями класифікації: видом ресурсів, охопленням, рівнем, сферою, видами діяльності, видом комунікації, екстериторіальністю, рівнем формалізації, способом взаємодії між організацією та аутсорсиром, тривалістю співпраці між суб’єктами ринку. In the article it was analyzed the main reasons of outsourcing on domestic and foreign markets. Among the dominant reasons of outsourcing development it was identified the need for optimization of business processes in the organization, improvement of level of competitiveness, transfer of non-core functions and processes to partners with the aim to save costs, better access to resources or distribution. A major impetus for the development of outsourcing in the world has been the development of information technologies, which effectively helped to overcome a number of international barriers and obstacles. The high level of Ukrainian domestic professionals provide significant redistribution of global outsourcing streams and domestic freelancers and outsourcing companies have become active global suppliers of goods and services in outsourcing contracts. Outsourcing is a new term for domestic science and practice and it has no still a clear definition of the term. Therefore, the author has analyzed a number of definitions of “outsourcing” underlined the most popular form and the main aspects and elements. All formed definitions are divided according to the following dominant aspects – target (describes the range of the main goals and objectives are achieved through the use of outsourcing in the enterprise), process (transferring certain, usually secondary functions, certain tasks or phases of production and business activities to suppliers of goods and services that are not of interest to the enterprise, including its main objectives), strategic (it is to improve existing corporate or business strategy, specific functional or operational strategies or production-based outsourcing entirely new strategies to obtain competitive advantages and achieve higher levels of competitiveness on the market) and stakeholder (outsourcing helps to obtain a new balance between the interests of stakeholders in the enterprise by involving suppliers, competitors, customers or other stakeholders to build common business processes). Analysis of practice showed that outsourcing can be used at any level of government - strategic, operational or tactical. The author clearly divided the process of outsourcing and supplies using the following criteria: purpose, organization, support partner, index of optimization, the efficiency, the time spent and functional impact. Also it was investigated the forms and types of outsourcing in domestic and foreign practices. An outsourcing divided in the following classification criteria: type of resources, scope, level, scope, activities, and type of communication on extraterritoriality, the level of formality, the method of interaction between the organization and providers, duration of the cooperation between market players. The features of each types and forms of outsourcing using were proposed. Outsourcing is a modern form of cooperation between the different subjects of the market that allows organizations to get beneficial results both in the short and long period. Such cooperation has the potential and opportunities for intensive development in higher developed countries and in Ukraine. It is important to choose for each transaction and the circumstances of the optimum form of outsourcing.
  • Thumbnail Image
    Item
    Форми і види організування взаємовідносин підприємства з аутсорсинговою компанією
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.
    Проаналізовано теоретичні підходи до визначення форм і видів співпраці аутсорсингової компанії та підприємства-замовника під час передавання ним окремих функцій на виконання аутсорсерові. На основі визначених класифікаційних критеріїв та з врахуванням наявних сьогодні тенденцій використання аутсорсингу запропоновано авторську класифікацію форм та видів аутсорсингу, яка краще відображає особливості використання такого інструменту управління діяльністю. Відтак визначено необхідність виокремлення видів аутсорсингу залежно від функцій, які передаються на виконання сторонній організації, а саме виділено аутсорсинг основних, управлінських та забезпечувальних процесів. Враховуючи сучасні тенденції розвитку аутсорсингової діяльності, визначено форми аутсорсингу залежно від національної приналежності аутсорсера та терміну співпраці підприємства-замовника і виконавця, також відповідно до організаційного розміщення аутсорсера виділено поняття територіального аутсорсингу. Запропонована класифікація точніше характеризує особливості взаємодії замовника і аутсорсера, а також дає змогу керівникам підприємства полегшити вибір оптимального варіанта співпраці між сторонами аутсорсингового договору. Виокремлення основних форм і видів організування співпраці підприємства-замовника і аутсорсера є важливим з огляду на різноманітність функцій, які передаються на аутсорсинг, та способів взаємодії з аутсорсером в сучасних умовах господарювання. The article analyzes theoretical approaches to the definition of forms and types of cooperation between outsourcing company and enterprise in the case of transferring certain function to outsourcer. Based on the defined classification criteria and taking into account the currently existing trends of outsourcing the author classification of types and forms of outsourcing, which better reflects the peculiarities of using this instrument of management is offered. The necessity of separation of outsourcing typesdepending on functions that are transferred for execution to outside company, such as outsourcing of basic, interim and management processes are determined.Taking into account the current trends in outsourcing activity development, the forms of outsourcing based on nationality of outsourcer and term cooperation of the client and the outsourcer were defined. Alsoin accordance with the institutional placement of outsourcer highlighted the concept of territorial outsourcing. The proposed classification more accurately describes the features of outsourcer and customer interactionand also enables enterprise managers to facilitate selection of optimal variant of cooperation between the partners of the outsourcing agreement.Singling out the basic forms and types of organizingof cooperation between the client and the outsourcer is importantbecause of diversity of functions which are transferred to outsourcing and ways of interacting with outsourcers in the contemporary economy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Складське господарство в ланцюгу поставок: між витратами та корисністю
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Фалович, В. А.
    Ідентифікована тенденція переходу від утримування виробником власних складів до централізованого складування товарів на засадах аутсорсингу. Це пов'язано з тим, що централізовані склади створюють кращі умови для управління запасами та пришвидшують забезпечення доступності товарів клієнту, дають змогу втілювати у діяльність концепцію lean management. Досліджено рішення та механізми підвищення рівня адекватності ланцюга поставок ланцюгу вартості за допомогою складської сфери діяльності. Ідентифікована доцільність упровадження системи SMA (Supplier Managed Availability) в умовах оптимізації складських процесів згідно з концепцією Lean. Виявлено, що довгострокова партнерська співпраця з великими дистрибуційними центрами дозволяє підприємству отримати оптимальний ланцюг вартості, який одночасно допоможе досягти бажаних параметрів результативності ланцюга поставок. Identified trend of transition from manufacturer retention own warehouses to centralized storage of goods on the basis of outsourcing, due to the fact that centralized warehouses create better conditions for quicker and inventory management to ensure the availability of goods the customer, can further the activities of the concept of lean management. The solutions and mechanisms for raising the adequacy of supply chain value chain using storage areas of activity are researched. The feasibility of the introduction of SMA (Supplier Managed Availability) in terms of optimizing warehouse processes according to the concept of Lean is identified. Long-term partner with a large distribution center allows the company to get optimal value chain, which also will help to achieve the desired performance parameters of the supply chain was found.
  • Thumbnail Image
    Item
    Обґрунтування етапів процедури вибору аутсорсера логістичних функцій машинобудівного підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Зеленський, М. В.
    Мета статті полягає у розробленні практичних рекомендацій щодо формування етапів процедури вибору аутсорсера логістичних функцій машинобудівного підприємства в контексті застосування аутсорсингу транспортування та складування. Під час дослідження застосовано структурно-логічний аналіз – при формуванні пропозицій щодо змісту етапів процедури вибору логістичного аутсорсера; системний підхід – при розробленні матриці критеріїв, яка дозволяє порівняти можливості логістичних аутсорсерів. Проведене дослідження дало змогу розробити алгоритм процедури вибору аутсорсера логістичних функцій, використання якого дає змогу підібрати ефективний варіант бізнес-партнерства, відповідно до очікувань досліджуваних машинобудівних підприємств. The purpose of the article consists in development of practical recommendations on forming of the stages of procedure of choice of outsourcers of logistic functions of machinebuilding enterprise in the context of application of the outsourcing transporting and warehousing. In the process of research a logic analysis is applied structurally – at forming of suggestions about maintenance of the stages of procedure of choice of logistic outsourcers; approach of the systems – at development of matrix of criteria, which allows to carry out comparison of possibilities of logistic outsourcers. The conducted research enabled to develop the algorithm of procedure of choice of outsourcers of logistic functions, the use of which allows to pick up the effective variant of partnership of business, proper expectations of the probed machine-building enterprises.