Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №819

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/31234

Вісник Національного університету "Львівська політехніка".

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 819. – 476 с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Стан інноваційної діяльності та ключові проблеми реалізаціх інноваційного потенціалу у промисловості України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бойчук, А. Б.
    Проаналізовано сучасний стан інноваційної діяльності у національній промисловості та інноваційну активність українських промислових підприємств. Визначено та систематизовано основні проблеми розвитку інноваційної діяльності на макро- та мезорівнях. Встановлено недоліки інноваційної політики держави та управління інноваційною діяльністю на українських промислових підприємствах. Доведено необхідність інноваційного шляху розвитку для промисловості України. The essence of the concepts of “innovation capacity” and “innovation active enterprises” has been defined. They have analyzed the current state of innovation in local industry and innovation activity Ukrainian enterprises. In addition, there have been given the reasonable assessment of innovation in the industry of Ukraine during long period of time. As a result, they have found that since that time that our country gained independence the development of innovation in the industry of Ukraine is made completely chaotic, mostly only in individual enterprises that are trying to meet the demands of the market to ensure the competitiveness of its products. Thus national innovation industry is in a state of stagnation, moreover, shows a strong tendency towards further decline. They have defined and systematized the key problems of the innovation potential of national industries, which primarily include: declarative government policy to support the development of innovative production; fall in the overall level of investment, which led to the loss of demand for scientific production; reorientation of national economic enterprises of the real economy sector in rapid return on invested capital; the high cost of credit resources of banks etc. They have colligated shortcomings of innovation policy and innovation management at the industrial enterprises of Ukraine. In consequence of conducted research it can be stated that there is not defined strategic goals and objectives of innovation development, there also isn't introduced a long-term and medium-term forecasting and planning of socio-economic development in Ukraine. Reforms of the national economy and programs which were offered by presidents and governments of Ukraine during recent years, only formally declared state innovation focus and in no way influenced the growth in demand and production needs of the Lviv Polytechnic economy to scientific and technical development. Priority directions of science and technology and innovation activities approved by Verkhovna Rada of Ukraine lost its meaning in Ukraine. They have ceased to hold contests to perform appropriate state scientific and technical programs and develop new ones. Competitive financing system as the main mechanism for funding science and innovation is lost. Legislation in science and technology that was turned out in the first decade of independent Ukraine in general has created favorable conditions for the development of Ukrainian science and economy of the state, but by amending and suspending the existing rules of law it lost stimulating factors of science, especially in the implementation of applied research, their implementation and the creation of intellectual property market, which led to a significant decrease in innovation activity of industrial enterprises. The necessity for innovative development industry in Ukraine, as the only way to emerge from the financial and socio-political crisis is proved. Thus, it was found that one of the key strategic objectives that have to be set by our state in modern conditions is to find opportunities and to take effective measures aimed at enhancing the development of research and innovation potential to accelerate the technological development of national industry, improve its competitiveness and innovation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Мотиваційні передумови інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Антоненко, О. Л.; Козар, З. І.
    Розглянуто роль мотивації у процесі інноваційної діяльності підприємства, запропоновано систему заходів, необхідних для інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві. Сформовано механізм мотивації персоналу, що являє собою систему, яка узгоджує потреби, інтереси, ціннісні настанови, мотиви і поведінку працівників. Визначено принципи, яких потрібно дотримуватись для забезпечення ефективної мотивації працівників. Сформовано структуру інтелектуальної складової трудового потенціалу. Визначено чинники, які формують інтелектуальну складову трудового потенціалу та сприяють його функціонуванню: інтелектуальні здібності, інтелектуальний потенціал, рівень освіти, інформаційні ресурси, інтелектуальна власність, фінансовий капітал і досягнення інноватора, його творча активність та нові технології. Сформовано перелік сприятливих умов для інноваційної активності підприємства. Запропоновані заходи можуть створити сприятливе інноваційне середовище та задіяти необхідні механізми і стимули для підвищення зацікавленості підприємств у впровадженні інноваційних технологій. The article examines role of motivation in the process of innovation of the company, proposed a system of measures necessary for the implementation of innovative activity and innovative marketing in the enterprise. A mechanism of motivation of staff was formed, which is a system that matches the needs, interests, values, guidance, motivation and behavior of employees. The principles that have to be followed for effective motivation of employees. An intellectual component formed structure of labor potential. Factors that form part of the intellectual labor potential and contributing to its functioning is intellectual abilities and intellectual potential, level of education, information resources, intellectual property, financial capital and achievements innovator, his creative activity and new technologies. Determined that the motivation is an important component of innovation activity that determines the extent to which the employee will use its competence, creative effort, creativity at finding a solution to the problem, which is a very important resource in the process of innovation activity. This article highlighted that due to product-novelties with creative abilities of employees in innovative enterprises is the process of creating new technologies, products renewal, resulting in the company entering into new fast-growing markets. Such activities may contribute to improving the image of the company as innovation-oriented and increase investment in it. In the innovative business important role played by questions of the organization of marketing activities. However, small companies often these questions are beyond attention of manager. As a result, many projects fail. Marketing innovation activities of enterprise evaluation is an important condition for the success of the activities concerning innovation. Innovative Marketing for the enterprise stands as a certain type of production and business activities, which aims to optimize and control the innovation and production- sales management enterprises. Based on innovative marketing is the readiness of the enterprise to implementation innovative project. This article formed the list of favorable conditions for innovation activity of enterprises. Among these measures is the government support innovative creativity creating the necessary socio-economic conditions and investments to increase scientific capacity, attracting investors and encouraging staff to work for effective results, formatting team of creative people. Formed measures may create a favorable innovative environment, and activate the necessary mechanisms and incentives to enhance the interest of enterprises in implementation of innovative technologies.