Логістика. – 2014. – №811
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/29098
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику опубліковано результати наукових досліджень професорського-викладацького складу та співробітників Національного університету “Львівська політехніка”, українських та закордонних вищих навчальних закладів, в яких висвітлені сучасні проблеми теорії логістики та маркетингу та їх адаптація до умов функціонування вітчизняного ринку, обгрунтовані методи маркетингового та логістичного управління, розглянуті механізми формування та проектування логістичних систем, проаналізовано практичний міжнародний досвід інтеграції логістики і маркетингу, єврологістики та євромаркетингу. Матеріали становлять інтерес і можуть бути корисними для широкої наукової громадськості, керівників державних виконавчих органів і організацій всіх форм власності, викладачів, слухачів системи підвищення кваліфікації, студентів вищих навчальних закладів.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 811 : Логістика / відповідальний редактор Є. В. Крикавський. – 456 с. : іл.
Browse
Item Електронна комерція як елемент системи світового господарства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Балик, У. О.; Колісник, М. В.Описано історичні підходи та наслідки впровадження системи електронної комерції у світове господарство. Наведено новітні форми взаємодії між учасниками ринку товарів і послуг, які стали доступними у зв’язку із здійсненням електронної торгівлі. Визначено фактори, що стимулюють подальший розвиток цього економічного явища. Обґрунтовано доцільність застосування системи електронної комерції у сучасних бізнес-проектах. The historical is described approaches and consequences of introduction of the system of E-commerce in a world economy. The newest forms of co-operation between the participants of market of commodities and services which became accessible with realization of E-trade are presented. Certainly factors which stimulate subsequent development of this economic phenomenon. Grounded expedience of application of the system of E-commerce in modern business – projects.Item Взаємозв’язок між кризами та ризиками підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Селюченко, Н. Є.; Масюк, В. М.Розглянуто трактування понять “криза” та “ризик” різними авторами, систематизовано причини їхнього виникнення на підприємствах. На основі порівняльного аналізу чинників кризи і ризиків обґрунтовано їхню однакову природу. Встановлено, що кризи є результатом реалізації ризикових подій, і що вищий рівень невизначеності, конфліктності та альтернативності у процесі прийняття управлінських рішень, то більший рівень можливих ризиків, а отже, глибшою може бути криза. In this article the interpretation of the terms of “crisis” and “risk” by different authors and systematization of the reasons of their occurrence in the enterprises are investigated. Based on the comparative analysis of risk and the crisis factors it is proved that they are of the same nature. It has been established that the crisis is the outcome of the risk events. Thus, the greater the level of uncertainty, conflict and alternatives in decision-making, the greater the level of risks and, therefore, the deeper crisis may develop.Item Концептуалізація маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ковальчук, С. В.Статтю присвячено поглибленню теоретико-методичних засад та розробленню практичних рекомендацій щодо створення концепції маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств. Сформовано та обґрунтовано авторський підхід до інноваційного розвитку підприємства як складової загальної концепції розвитку. Сформульовано та обґрунтовано застосування основних категорій та принципів реалізації механізму оцінювання маркетингової стратегії підприємства. Сформовано концепцію маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств. Article is devoted to the research of theoretical-methodological principles and development of practical recommendations in relation to the evaluation of marketing strategy of industrial enterprises by forming of mechanism of its complex evaluation. The author’s approach to innovative development of an enterprise as a particle of general development concept is developed and grounded. Application of basic categories and principles of realization of mechanism of evaluation of marketing strategy of enterprise are formulated and grounded The concept of marketing strategies of innovation development of industrial enterprises is formed.Item Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Косар, Н. С.; Пилипенко, В. М.; Кузьо, Н. Є.Визначена сутність та особливості корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в Україні в умовах змінного середовища функціонування, необхідність використання концепції маркетингу 3.0, орієнтованого на цінності для клієнтів. Висвітлено напрями втілення цієї політики у практику функціонування українських підприємств у виробничій сфері та сфері послуг. Проаналізовано переваги, недоліки та перешкоди у сфері використання корпоративної соціальної відповідальності вітчизняними підприємствами, встановлено перспективи її розвитку. The essence and characteristics of corporate social responsibility in Ukraine in the face of a changing environment operation are determined, the need for companies with marketing concept 3.0 values oriented. The implementation of these policy directions in the practices of Ukrainian enterprises in the manufacturing sector and the service sector are shown. The value of the policy of corporate social responsibility is established, as directed on their employees and on various market actors increases in terms of active development of information technology, which provides a wide and easy access to any information relating to the activities of organizations. The influence of social and economic indicators on the reputation of the company and its financial performance by providing individual brands in the market and in the minds of consumers and customer loyalty products to socially responsible companies. Advantages, disadvantages and obstacles in the area of corporate social responsibility domestic enterprises, the conditions of its active use – proper organizational and informational support. Established perspectives of corporate social responsibility policy in Ukraine.Item Consequences multi-channel sales – customers and retailers perspective(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Lipowski, M.Проаналізовано, як мережева економіка, інформаційні та комунікаційні технології модифікують поведінку та переваги споживачів. Багато виробників продають свої товари в роздрібних магазинах, через каталоги, електронну пошту, соціальні мережі, телефон, онлайн-магазини, мобільні додатки, а також через ринкових посередників. Досліджено ефект мультиканальних продажів з погляду як покупця, так і продавця. Мультиканальні продажі дають можливість клієнту самостійно вирішувати, як, коли і де купувати товари та замовляти послуги. Запропоновано розглядати кожен канал збуту не окремо, а в сукупності з іншими для забезпечення ефекту синергії. Проаналізовано взаємний вплив каналів та переваги мультиканальних продажів як для продавців, так і для покупців. Network economy, ICT technology modify consumer behaviour and purchase habits. Many providers sells their offer today in the physical retail stores, through catalogues, e-mail, social networking sites, by phone, online store, mobile applications as well as market intermediaries. The aim of the article is to present the effects of multichannel sales. Both from the point of view of the consumer and the manufacturer/seller. Multichannel selling gives customer opportunity to chose how, when and where to buy goods and services. The researcher suggest to treat every distribution channel not as a separate system but manage them in order to find synergy. Different channel influence each other. Multichannel selling bring retailers: higher selling, higher lifetime value of consumer, higher cost managing multi-channel selling, better information about customers, more competitive market. Multichannel give customer: convenience, less cost/effort, flexibility buying, lower level of service. In the online environment and the network economy gradually blurs differences between communication and distribution channel.Item Побудова мотиваційного механізму управління трудовим потенціалом підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Скурська, В. А.Запропоновано послідовність побудови мотиваційного механізму управління трудовим потенціалом підприємства, що ґрунтується на поступовому формуванні теоретичного, інструментального, інформаційного та організаційного блоків. Визначено мету мотиваційного механізму управління трудовим потенціалом підприємства та виділено вимоги до його формування. Розроблено порядок коригування мотиваційної політики на основі оцінювання трудового потенціалу підприємства. In the article the build sequence motivational mechanism for the management of labour potential of the enterprise, based on the gradual formation of theoretical, instrumental, informational and organizational units. Defines the goals of motivational mechanism for the management of labour potential of the company and allocated requirements for its formation. A procedure for correcting motivational policy based on the assessment of the employment potential of the enterprise.Item Розвиток “зеленої логістики” в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гурч, Л. М.; Хмара, Л. Є.На сучасному етапі розвитку значної актуальності набуває розгляд логістики, як одного з чинників збереження навколишнього середовища, адже саме логістика займається питаннями постачання сировини на підприємство, рухом напівфабрикатів всередині підприємства, транспортування готової продукції на склади та доставку товарів покупцям. Логістику, яка заснована на ресурсозберігаючих та екологічно безпечних процесах і технологіях, назвали “зеленою” логістикою. Польські вчені запропонували екологічний напрям логістики називати екологістикою, що вказує на екологічну орієнтацію логістики, також на таку її мету, як створення інтегрованої екологістичної системи. At the present stage of its consideration of significant relevance becomes logistics as a factor of environmental conservation, because it deals with the logistics supply of raw materials to the plant, semi traffic within the enterprise, transportation of finished goods in warehouses and delivery of goods to customers. Logistics, which is based on saving and environmentally friendly processes and technologies, named the “green” logistics. Polish scientists have proposed environmental direction logistics call ekolohistykoyu, indicating ecological orientation of logistics, such as to its purpose as the creation of an integrated system ekolohistychnoyi.Item New phenomena in the XXI century consumption and their marketing implications(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Sobczyk, G.Проаналізовано зміни у споживчих перевагах та споживчій поведінці, які спостерігаються у ХХІ ст. як результат специфічних економічних, соціальних та культурних передумов. До особливостей споживання, що виникають у контексті глобалізації ринків та економіки, загалом зараховують зміну структури споживання, споживчий гедонізм, екологізацію споживання, етичність та сталість споживання, зниження споживання тощо. Досліджено тренди щодо екоспоживання та принципи сталого споживання, які охоплюють екологічні, економічні, соціальні, психологічні та просторові напрями. Запропоновано перспективи досліджень споживчих мегатрендів. The article brings forth a presentation of the changes in consumption patterns and consumer behaviour that have been taking place in the twenty-first century as a result of specific economic, social and cultural conditioning. The already identified consumption developments occurring in the context of the globalisation of economies and markets include the following: transformation in the structure of consumption itself, consumption hedonism, the greening of consumption, ethical and sustainable consumption, deconsumption and other trends.Item Концептуальні засади міської логістики(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Вороніна, Р. М.; Маргіта, Н. О.; Карий, О. І.Досліджено теоретичні засади логістики міста та логістичної системи міста. Наведено концептуальні елементи міської логістики. Узагальнено характеристику концепцій логістики міста, характеристику міста як системи. Визначено критерії оцінки показника мобільності міст. Узагальнено переваги застосування концепції логістики міста. The article describes the issue of city logistics and city logistics system. The importance of city logistics is grounded. Characteristic of city logistic concepts are generalized, which include classic, system and ecological concepts. Economic, environmental and social goals of urban logistics and its basic tasks are defined. The article provides the analysis of terminology and key principles of city logistics. City characteristics as a system are structured and its elements are described. The levels of city transport and logistics system, such as local, city, regional and national levels, are analyzed. Information on city infrastructure, which includes technical and service infrastructure, is given. The article include the criteria of assessing urban mobility which include maturity and performance. The benefits of city logistics concept are summorized. The article provides strategies of urban logistics and mobility performance depending on the level of cities transport system. Perspectives of further research of city and urban logistics are suggested.Item Оцінювання стану кон’юнктури фінансового ринку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шкварчук, Л. О.Досліджено особливості формування попиту на фінансові інструменти та пропозиції. Виділено характер збалансованості фінансового ринку. Оцінено зв'язок між попитом, пропозицією та ціною фінансових інструментів. Сформовано прогноз розвитку кон’юнктурних характеристик фінансового ринку України. The features of demand and supply forming on financial instruments are investigated. Character of financial market balanc is distinguished. Connection is appraised between demand, supply and cost of financial instruments. The prognosis of development the conjuncture descriptions of financial market of Ukraine is formed.Item Price sensitivity of polish buyers of durable goods(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Bondos, I.Наведено сутність цінової чутливості, емпіричні дані якої стосуються трьох типів товарів тривалого користування, автор використала модифікацію методу PSM (ціна – чутливість – вимірюваність). Мета статті полягає у виявленні змін у прийнятному ціновому діапазоні і оптимальний рівень цін залежно від змін у характеристиках товарів тривалого користування. Реалізація такої мети дослідження зводиться до того, щоб знайти відповідь на запитання: за які елементи пропозиції споживачі готові платити більше? Питання про чутливість цін на ринку товарів тривалого користування є надзвичайно важливим, тому що польські споживачі все ще перебувають на ранній стадії досягнення середнього рівня доходів для Європейського Союзу, членом якого Польща стала з 2004 року. Купівля товарів тривалого користування пов'язана з доволі значними витратами для покупців, оскільки для польських споживачів характерні тенденції менш вартісної оренди, обміну побутовою електронікою та/або побутовою технікою. The paper presents the essence of price sensitivity, empirical data refer to three types of durable goods, the author has applied a modification of PSM method (Price Sensitivity Meter). The aim of the article is to identify changes in acceptable price range and an optimum price level depending on changes in the characteristics of durables goods. Implementation of such a research goal comes down to find the answer to the question: For which elements of the offer, consumers are willing to pay more? The issue of price sensitivity on durable goods market is extremely important because Polish consumers are still at an early stage of achieving the average income level for the European Union, which Poland has been a member since 2004. Purchase of durable products is connected with quite significant expense for buyers, and it is worth nothing that among Polish consumers trend of renting or bartering consumer electronics or/and household equipment has not yet been widely adopted.Item Сучасна парадигма стартапів у бізнесі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Попко, О. В.; Мальчик, М. В.Ідентифіковано відмінні риси стартапів від класичного бізнесу. Проаналізовано проблеми створення потенційно успішних стартапів в Україні. Обґрунтовано вагомість сучасної діяльності у сфері інноваційних технологій для економічного розвитку вітчизняних підприємств. Визначено особливості інноваційного розвитку вітчизняних стартапів на сучасному етапі. Закцентовано на необхідності інвестиційного забезпечення вітчизняних стартапів. We identified the distinctive features of the classic business startups. The problems of creating potentially successful startups in Ukraine were analysed. The importance of modern technology in the field of innovation for economic development of domestic enterprises was proved. We discovered the features of innovative development of domestic startups today and pointed out the need for investment to ensure local startups.Item Рівень технологічного розвитку підприємства як складова його конкурентоспроможності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ємельянов, О. Ю.; Петрушка, Т. О.; Крет, І. З.Запропоновано показники оцінювання рівня технологічного розвитку підпри- ємства за певним видом продукції та відносного рівня його конкурентоспроможності. Встановлено послідовність визначення переліку основних чинників, які обумовлюють рівень конкурентних переваг продукції. Обґрунтовано критерій вибору найбільш конкурентоспроможного виду продукції з декількох різновидів, що відрізняються технологічним способом її виробництва. Встановлено закономірності впровадження на підприємстві нових конкурентоспроможних технологій виготовлення продукції. A performance evaluation of technological development of the company for a certain type of product and the relative level of competitiveness. Established sequence determination of the list of main factors that determine the level of competitive advantage products. Grounded criterion for selecting the most competitive product type from several varieties, differing technological means of production. Patterns in the enterprise implementation of new competitive technologies of production.Item Маркетингова логістика: історичні аспекти та перспективи розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Неуров, І. В.Розглянуто історичні аспекти та визначено перспективи розвитку маркетингової логістики. Наведено інтегрований континуум концепцій маркетингу та інтенсивності розвитку логістики. Зазначено, що максимізувати ефект забезпечення конкурентної переваги підприємства на ринку можна лише у результаті інтеграції маркетингу та логістики. Це зумовлено тим, що взаємодія маркетингу, орієнтованого на ринок, і логістики, орієнтованої на потік, створює можливості для підвищення товарної та інформаційної корисності, а також цінності товарів для споживачів. Акцентовано, що в перспективі розвиток маркетингової логістики буде нерозривно пов’язаний із інтенсивним залученням комп’ютерних технологій. In article historical aspects are considered and prospects of marketing logistics development are defined. The integrated continuum of marketing concepts and intensity of logistics development is resulted. It is noticed what to maximise effect of support of competitive advantage of the enterprise in the market it is possible only as a result of marketing and logistics integration. The last occurs, that interaction of the marketing focused on the market, and the logistics focused on a stream, creates possibilities for increase of commodity and information value, and also value of the goods for consumers. It is accented, that in the long term development of marketing logistics will be inseparably linked with a heavy use of computer technologies.Item Інноваційна діяльність підприємств в Україні та шляхи її покращення(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Рудницька, О. М.; Шпитко, І. З.Розглянуто основні проблеми та перешкоди для інноваційного розвитку підприємств України. Проаналізовано інноваційну активність промислових підприємств та джерела фінансування інноваційної діяльності. Охарактеризовано державну підтримку інноваційної діяльності та методи фінансового забезпечення. Запропоновано шляхи інноваційного розвитку підприємств. Basic problems and obstacles of innovative development of enterprises of Ukraine are considered. Innovative activity of industrial enterprises and sourcing of innovative activity is analysed. State support of innovative activity and methods of the financial providing are described. The innovative ways of enterprise development are proposed.Item Чинники маркетингового ціноутворення на туристичному ринку України(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Суслова, Т. О.Досліджено динаміку зовнішніх чинників, що формують середовище для маркетингового ціноутворення на туристичному ринку України. Наведено аналіз економічної ситуації, податкової системи України та зарубіжних країн, темпів інфляції, реальних доходів населення. Виявлено тенденції у конкурентній ситуації на ринку туристичних послуг України, а також у динаміці цін на послуги суміжників / партнерів. The dynamics of the external factors that shape the environment for the marketing of pricing in the tourist market of Ukraine. The analysis of the economic situation, the tax system of Ukraine and foreign countries, the rate of inflation, real incomes. Trends identified in the competitive situation on the market of tourist services in Ukraine, as well as the dynamics of prices for services of subcontractors / partners.Item Удосконалення системи управління персоналом в умовах розвитку вітчизняних підприємств на засадах маркетингу та логістики(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Копець, Г. Р.; Рачинська, Г. В.; Дзюбіна, К. О.Розглянуто логістичні аспекти управління персоналом підприємств України. Визначено вплив глобалістичних та інтеграційних факторів на розвиток персоналу. Обгрунтовано значення інтегрованої концепції маркетингово-логістичного управління, концепції Supply Chain Management та їх закономірну складову маркетингово-логістичного управління персоналом підприємств України. Підвищення сучасного рівня інноваційного та техніко-технологічного розвитку підприємств вимагає адекватного забезпечення людським капіталом – трудовими ресурсами. Важливою проблемою залишається ефективне управління персоналом вітчизняних підприємств. Значне місце в управлінні персоналом займають проблеми об’єктивного оцінювання персоналу, застосування ефективної мотивації персоналу напружено та якісно працювати, дієвого управління та розвитку персоналу, управління талановитими працівниками. Обгрунтовано, що управління персоналом слід здійснювати на засадах соціально-економічної доцільності та на засадах персоналізму. Наведено порівняння управління персоналом на засадах рівнялівки та непрофесійного управління та управління на засадах професіоналізму. In this paper we research logistic aspects of human resource management with domestic firms. The influence of globalization and integrational factors on human resource development is defined. The necessity for integrated concept for marketing and logistics aspects of human resource management is postulated, along the concepts of Supply Chain Management. Improvements to the rate of modern innovative and technological development of domestic economic agents requires adequate supply of human resources. As the efficiency of managing human resources at domestic firms leaves room for improvment, a definite need exists for human resource evaluation methodologies, as well as measures for enhancing personnel motivation, growth and implementing the concepts of talent management. In this article we contrast the methods of human resource management inherited by the modern domestic corporate culture from the soviet times to professional Supply Chain Management approaches.Item Інформаційна логістика в туризмі: сутність поняття, мета і завдання(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Музиченко-Козловська, О. В.Наведено переваги застосування логістичних підходів в управлінні туристичними підприємствами чи територіями; визначено мету впровадження логістичного інструментарію до управління туристичною діяльністю; сформульовано сутність поняття “логістика”, запропоновано визначення термінів “логістика туризму” та “інформаційна логістика туризму”; з’ясовано мету і завдання логістики туризму на різних рівнях управління, а також функції інформаційної логістики туризму; встановлено ефекти від впровадження і використання логістичних технологій у туристичній індустрії; визначено місце інформаційної логістики в системі управління логістичною системою туристичного підприємства; запропоновано дії для удосконалення системи управління туристичним підприємством. Shows the benefits of logistics management approaches in tourism enterprises or areas; defined pursuing a logistic tools to manage tourism activities; formulated the essence of the concept of “logistics” is proposed definition of “logistics tourism” and “tourism information logistics”; clarified the goals and objectives of logistics tourism at different levels of management and information logistics functions of tourism; set the effects of the introduction and use of logistics technologies in the tourism industry; the position information logistics in the management of logistic system of tourist enterprises; proposed steps to improve travel management company.Item Споживач і концепція соціально-етичного маркетингу(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Герасимчук, В. Г.Систематизовано напрацювання вчених у формуванні теорії поведінки споживача, концепції соціально-етичного маркетингу. Апробована гіпотеза про вплив економічних ефектів на зміни в якості життя, стан соціального розвитку держави. Удосконалено ключові положення маркетингової теорії як основи реструктуризації процесів виробництва, розподілу, обміну та споживання товарів і послуг. Розроблено методичні підходи до забезпечення реалізації принципів соціально-етичного маркетингу на засадах узгодження інтересів виробника, споживача і суспільства. Work of scientists is systematized in forming of theory of behavior of consumer, conception of the social-ethic marketing. The approved hypothesis is about influence of economic effects on changes as life, social development of the state status. Key positions of marketing theory as bases of restructuring of processes of production, distribution, exchange and consumption of commodities and services are improved. The methodical going is worked out near providing of realization of principles of the social-ethic marketing on principles of concordance of interests of producer, consumer and society.Item Впливові чинники купівельної поведінки кінцевих споживачів на туристичному ринку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дубодєлова, А. В.; Лісовська, Л. С.; Малкуш, Х. Ю.Обґрунтовано значення систематичного вивчення купівельної поведінки споживачів у системі маркетингу туристичних підприємств для забезпечення ефективності ринкової діяльності. Визначено склад і зміст чинників, які справляють вплив на купівельну поведінку споживачів, з урахуванням специфічних особливостей туристичного бізнесу. Розкрито механізми впливу виокремлених чинників на купівельну поведінку кінцевих споживачів у процесах пошуку, вибору та прийняття рішення про купівлю туристичних продуктів і послуг. Запропоновано пріоритетні напрями маркетингових дій туристичних підприємств відповідно до змін купівельної поведінки кінцевих споживачів. Proved the value of systematic study of consumer behavior consumers in the marketing of tourism enterprises to ensure the effectiveness of market activity. The composition and content of the factors that influence the purchasing behavior of consumers, taking into account the specific characteristics of tourism. The mechanisms examined factors influence the purchasing behavior of end users in the process of finding, selecting and deciding on the purchase of travel products and services. A priority areas of marketing activities of tourism enterprises in accordance with changes in purchasing behavior of end users.