Browsing by Subject "competitive advantages"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Item Competitiveness of small grocery stores in poland during the economic slowdown(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Lipowski, М.; Angowski, М.Economic slowdown influences purchasing behavior of customer in food and grocery stores. Small grocery stores are under pressure from competitors especially in times of economic slowdown. With the crisis, consumer price sensitivity rises. Small grocery shops are a category of retailers in which customers declare the largest decline of purchase frequency. Large stores have improved a number of factors that traditionally were the advantage of small shops. Уповільнення темпів економічного розвитку впливає на купівельну поведінку клієнтів у продуктових магазинах. Малі продуктові магазини знаходяться під тиском з боку конкурентів, особливо у періоди економічного спаду. Поряд із кризою зростає чутливість споживчих цін. Невеликі продуктові магазини являють собою категорію роздрібної торгівлі, в яких спостерігається найбільше зниження частоти закупівель. Великі магазини покращили свій стан, який традиційно був перевагою невеликих магазинів.Item Perspectives of ukrainian mechanical engineering development(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2013) Dyrda, E.; Schepetkova, A.; Galushko, O.Theses are devoted to problems and perspectives of Ukrainian mechanical engineering development. Role of mechanical engineering in national economy is described. Problems of mechanical engineering, such as losing the cometetive advantages, production decreasing, debts growing, ineffective assets structure, are investigated. Influence of European integration process on mechanical engineering enterprises is discussed.Item Perspectives of Ukrainian Mechanical Engineering Development(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Dyrda, Evgenia; Schepetkova, Anastasiya; Galushko, OlenaTheses are devoted to problems and perspectives of Ukrainian mechanical engineering development. Role of mechanical engineering in national economy is described. Problems of mechanical engineering, such as losing the cometetive advantages, production decreasing, debts growing, ineffective assets structure, are investigated. Influence of European integration process on mechanical engineering enterprises is discussed.Item Впровадження і використання конкурентних переваг регіону(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Овчарук, В. В.; Удовиченко, Т. Є.Розглянуто конкурентоспроможність регіону, наведено чинники її забезпечення, особливості розглянутого поняття та його зв'язок із формуванням конкурентних переваг. На основі дослідження методик формування конкурентних переваг підприємств та розглянутого матеріалу, визначено напрямки формування конкурентних переваг регіону, для яких рекомендовано послідовність формування і впровадження конкурентних переваг, запропоновано заходи та організаційне забезпечення використання конкурентних переваг. The competitiveness of region is considered in the article, the factors of its providing, feature of the considered concept, and his connection are resulted with forming of competitive edges. On the basis of research of methods of forming of competitive edges of enterprises and considered material, certainly directions of forming of competitive edges of region, which the sequence of forming and introduction of competitive edges is made to order for, measures and orgware of the use of competitive edges are offered.Item Діагностика товарного ринку в умовах глобалізації вітчизняного бізнесу(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Пилипчук, В. П.; Данніков, О. В.; Іваська, І. М.Метою цього дослідження є розроблення методології вивчення глобалізації бізнесу загалом, а також окремих її аспектів, пов'язаних з інформаційно-комунікативними проблемами вітчизняного бізнесу, на тлі посилення кризових явищ в економіці країни. Формування системи антикризових заходів як каталізатора розвитку товарного ринку в умовах глобалізації вітчизняного бізнесу. Предметом дослідження є методично-прикладні питання діагностики товарного ринку та аналізу макроекономічних показників щодо масштабу впливу кризових явищ на економіку України. Об'єктом дослідження є процес уточнення стратегічного напряму маркетингової діяльності суб’єктів господарювання, які працюють на вітчизняному та глобальних товарних ринках, з урахуванням особливостей підвищеного ризику. The aim of this study is to develop a methodology for studying the globalization of business as a whole, and its individual aspects related to information and communication problems of the domestic business amid increasing crisis in the economy. Formation of system of anti-crisis measures, as a catalyst for the commodity market development in the context of globalization of the domestic business. The subject of the research are methodological and applied questions of the commodity market diagnosis and analysis of major macroeconomic indicators of the scale of the impact of the crisis on the Ukrainian economy. The object of research is the process of clarifying the strategic direction of marketing activity of business entities operating in the domestic and world commodity markets, allowing for the increased risk.Item Міжнародна конкурентоспроможність аграрного сектору України: теоретичний базис і проблеми розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мустафаєва, Л. А.; Босак, А. О.Визначено основні фактори конкурентоспроможності аграрної продукції вітчизняних підприємств на міжнародному ринку. Враховано основні положення класичних і неокласичних теорій міжнародної торгівлі щодо визначення конкурентних переваг аграрного сектору. На основі відкритих статистичних джерел проаналізовано тенденції і динаміку виробництва та експорту сільськогосподарських культур та визначено основні напрямки розвитку галузі з урахуванням чинників внутрішньорегіонального і глобального впливу. Сформовано пропозиції щодо удосконалення системи підготовки спеціалістів аграрного сектору та реформування системи державного управління галуззю. Place in global market and role in international division of labor is important for every national economy. An important element of development of the country is structure of public production sector, through which the economy is gaining new capacities and expanding its operation prospects in the international market. Overall, the national economy is defined as a single integrated system of relationships between economic actors, a set of economic sectors and industries aimed at improving the welfare of the population. Currently, the agricultural sector of Ukraine is the main source of foreign currency earnings through the export of agricultural products. This situation is caused by the drop in production in steel and chemical industries, which traditionally were leaders of exports. The development of agriculture in Ukraine is spontaneous and export growth is based purely on price competition. In order for domestic producers of agricultural products to be competitive in the global market in the long term, new technologies should be developed, but also the conceptual basis of the industry at the state level should be created. The relevance of the study follows from the need to develop the theoretical basis of the strategic concept of agricultural development in Ukraine, and creation of effective tools to protect the domestic market and the expansion of its own agricultural products on the global market. To determine the factors of the international competitiveness of agricultural sector of Ukraine, in the article the following objectives have been achieved: studied international competitiveness theory and international trade theory; studied the factors shaping the international competitiveness of the products of the agricultural sector and evaluated their impact in terms of Ukraine; conducted a statistical analysis of production and export of agricultural products in Ukraine in terms of areas and product groups; formed directions of agricultural sector of Ukraine and identified the strengths and weaknesses of its export potential. Agriculture is the traditional manufacturing sector and, therefore, best meets the laws of classical political economy, a huge contribution to the development of which have been made by Karl Heinrich Marx, David Ricardo, Adam Smith, A. Marshall, John Stuart Mill, William Petty, François Quesnay, and others. They proclaimed the idea of natural order and the effect of economic laws. Important contributions to the formation of theoretical basis of the international competitiveness of the agricultural products also have been made by John Maynard Keynes, Joseph Alois Schumpeter, Michael E. Porter, Sir John Richard Hicks, Paul Anthony Samuelson. Although Ukraine is one of the world's largest producers and exporters of agricultural products, agricultural sector may face significant challenges in the further development due to the decline of its own machinery, lack of technical innovation, financial resources and more. The impact of various negative factors on the agricultural sector of Ukraine stimulates the search for alternative solutions aimed at eliminating the problems. For solving the problem of increasing competitiveness of the agricultural products in domestic and foreign markets, it is needed to develop a strategy of balanced development of agricultural enterprises, which will focus on the production of innovative high quality products. In particular: encouraging foreign investors, implementing new production technologies and upgrading material and technical bases, reducing the regulatory pressure on the agricultural sector, preserving tax benefits and monitoring their provision, amalgamating or eliminating inefficient companies, focus on world prices, solving the logistics problem, searching for and developing new markets, improving the competitiveness of small and medium-sized farms, improving the system of training specialists and so on.Item Пошук шляхів підвищення конкурентоспроможності річкових портів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Шандрівська, О. Є.; Якимишин, Лілія Ярославівна; Васильців, Н. М.; Shandrovskaya, O. Ya.; Yakymyshyn, L. Ya.; Vasil'tsiv, N. M.; Національний університет «Львівська політехніка»; Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя; Lviv Polytechnic National University; Ternopil National Technical University named after Ivan PulujЗдійснено пошук шляхів підвищення конкурентоспроможності річкових портів України. З цією метою досліджено кон’юнктуру в галузі річкових вантажних перевезень та конкурентних сил у ній на основі аналізу п’яти сил конкуренції за М. Портером. Ідентифіковано специфіку конкурентних переваг річковим портом, який з огляду на виконувані функції та роль у доставці вантажів розглядається у роботі як центральний елемент логістичних утворень у системі обраних маршрутів перевезень. Конкурентні переваги річкових портів представлені як затребуваність потенціалу споживчої цінності порту відповідним сегментом ринку за певних умов його функціонування. До конкурентних переваг річкових портів, активованих логістикою, віднесено географічне розташування; транспортна доступність порту; приналежність до міжнародних транспортних коридорів та формування логістичних кластерів; мобільність та пропускна спроможність порту; забезпечення належного рівня безпеки та схоронності вантажів під час перевезень, пріоритетність вантажопотоків; рівень розвитку складських комплексів; можливість обслуговування суден типу «ріка-море»; наявність контейнерних терміналів; рівень пропускної спроможності порту; наявність на території порту інших вантажогенеруючих підприємств. Сформовано групи параметрів конкурентоспроможності портів, до основних з яких віднесено характеристики порту, готовність причалів та терміналів до прийняття і обробки контейнерних вантажо- потоків, стан інфраструктури порту, характеристика вантажу та методи перевезення, асортимент портових послуг, специфіка ринкового середовища, географічне положення з погляду логістики, менеджмент порту, цінова та сервісна політика порту.Item Проблеми і можливості використання маркетингу в інноваційній діяльності вітчизняних підприємств(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Дубодєлова, А. В.; Юринець, О. В.Проаналізовано причини необхідності та проблеми застосування маркетингового інструментарію в інноваційній діяльності вітчизняних підприємств в умовах пришвид- шеного розвитку ринкової економіки. Розроблено теоретичний підхід до маркетингового забезпечення інноваційних проектів вітчизняних підприємств. Reasons of necessity and problem of application of marketing tool are analyzed in innovative activity of domestic enterprises in the conditions of пришвидшеного development of market economy. The methodical going is developed near the marketing providing of innovative projects of domestic enterprises.Item Підвищення конкурентоспроможності ланцюгів створення вартості на засадах логістики(Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011) Шандрівська, О. Є.; Косар, Н. С.; Чорнописька, Н. В.Розглянуто питання внеску логістики у забезпечення конкурентоспроможності ланцюгів створення вартості та збереження їхніх конкурентних переваг. Визначено основну мету створення та стратегічне завдання логістичних ланцюгів з огляду на необхідність формування конкурентних переваг. Представлені активовані логістикою показники конкурентоспроможності (найвищий рівень ринкової доступності товарів та низький рівень їх морального зношування); способи досягнення логістичними ланцюгами конкурентних переваг на ринку (забезпечення високої якості виконання процесів у логістичному ланцюзі; зменшення витрат; швидке реагування на зміни попиту; забезпечення надійності виконання процесів у логістичному ланцюзі). The issue of logistics in securing the competitiveness of value chains and the formation of their competitive advantages. The basic purpose of creation and the strategic task of logistics chains taking into account the necessity of formation of competitive advantages. Presented indicators of competitiveness, the dominant influence on who has a logistics (the highest level of market access to goods and their low moral depreciation); ways to achieve logistic chains competitive advantages on the market (provision of high-quality performance of processes in the logistics chain; cost reduction; rapid response to changes in demand; the reliability of the processes in the supply chain).Item Підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств на засадах синергетичного бенчмаркінгу(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Перерва, П. Г.; Кобєлєва, Т. О.; Ткачова, Н. П.Досліджено доцільність упровадження в управлінську практику стратегічного маркетингового підходу для формування і розвитку конкурентних переваг на основі порівняльних динамічних характеристик підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість. Визначено та обґрунтовано основні причини, які гальмують більше поширення та використання бенчмаркінгу в промислово розвинених країнах і в країнах пострадянського простору. Проведено детальний аналіз виявлених причин та розроблено науково-методичні пропозиції щодо зменшення реального впливу виявлених факторів на поширення та використання принципів бенчмаркінгу в практиці виробничо-підприємницької діяльності українських промислових підприємств. Запропоновано ввести в науковий обіг нову концепцію бенчмаркінгу – конкурентно-синергетичний бенчмаркінг, використання якого передбачає отримання не тільки нових або посилення наявних конкурентних переваг підприємства, а і певною мірою впливає на послаблення конкурентних позицій виробників аналогічної продукції, що передбачає наявність синергетичного ефекту. The article proved that the problem of formation and objective assessment of the competitive advantages of product engineering enterprises is key in some basic areas of greater economic security. Among the most important and urgent task today identified: the ability of industrial producers offer potential consumers what they need now; form the main indicators of competitiveness of industrial products through constant improvement of consumer properties of goods; create new versions of products, anticipating future market opportunities industry. Detailed analysis of the main approaches to the management of competitiveness and competitive advantages engineering company allowed to determine feasibility of implementing management practices in strategic marketing approach for the formation and development of competitive advantages as a comparative dynamic characteristics of companies that provide it a competitive stability and competitive flexibility. Determined and substantiated the main reasons hampering more widespread use of benchmarking and in industrialized countries and the countries of the former Soviet Union. The detailed analysis of the causes identified and developed scientific and methodological proposals to reduce the real impact of identified factors on the distribution and use of benchmarking principles in the practice of production and business activities Ukrainian enterprises. The results of the study authors have identified the following stages (wave of) its life cycle which benchmarking was the time of its inception to the present. The first generation of benchmarking is seen as an analysis of the product. The second generation – competitive benchmarking or competitive benchmarking. The third generation – or Process benchmarking process benchmarking. The fourth generation – strategic benchmarking – is seen as a systematic process to assess alternatives, implementation strategies and improve performance characteristics by studying successful strategies of external partner companies. The fifth generation – global benchmarking is regarded as a future tool for organizations considering international exchange of culture and national characteristics of the processes of production, which is particularly relevant in a globalized world of business and leaving it at national borders. The authors proposed to enter into scientific circulation new concept of benchmarking - competitive benchmarking synergistic benefits that implies obtaining results by one of the first four options. The name of this type of benchmarking is caused by the fact that his conduct aimed at getting only new or strengthening existing competitive advantages of the enterprise, but also for the effective conduct of this type of benchmarking that provides for a synergistic effect.Item Рівень технологічного розвитку підприємства як складова його конкурентоспроможності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ємельянов, О. Ю.; Петрушка, Т. О.; Крет, І. З.Запропоновано показники оцінювання рівня технологічного розвитку підпри- ємства за певним видом продукції та відносного рівня його конкурентоспроможності. Встановлено послідовність визначення переліку основних чинників, які обумовлюють рівень конкурентних переваг продукції. Обґрунтовано критерій вибору найбільш конкурентоспроможного виду продукції з декількох різновидів, що відрізняються технологічним способом її виробництва. Встановлено закономірності впровадження на підприємстві нових конкурентоспроможних технологій виготовлення продукції. A performance evaluation of technological development of the company for a certain type of product and the relative level of competitiveness. Established sequence determination of the list of main factors that determine the level of competitive advantage products. Grounded criterion for selecting the most competitive product type from several varieties, differing technological means of production. Patterns in the enterprise implementation of new competitive technologies of production.Item Стратегічна роль електронного постачання в досягненні конкурентних переваг(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Меджибовська, Н. С.Розглядануто стратегічну значущість електронного постачання і його інструментів. Проаналізовано вплив електронного постачання на ефективність роботи підприємства й досягнення ним конкурентних переваг, а також аналіз механізму додання вартості/цінності інструментами електронного постачання. Цей аналіз проведено відповідно до провідних навчань в області формування конкурентної стратегії. This paper is devoted to the strategic value of electronic procurement and its application. It analyses the e-procurement influence on the enterprise efficiency and its competitiveness as well as the value adding mechanism of e-procurement applications. This analysis is conducted in accordance with the main competition strategy theories.Item Теоретико-методичні аспекти оцінки конкурентоспроможності суб’єктів туристичної індустрії(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Савіцька, О. П.; Савіцька, Н. В.Розкрито сутність поняття “конкурентоспроможність підприємства”. Наведено перелік суб’єктів туристичної індустрії, охарактеризовано функції підприємницької діяльності в туризмі, від повноти виконання яких залежить конкурентоспроможність суб’єктів туристичної індустрії. Проаналізовано методику оцінки конкурентоспроможності в туризмі на макрорівні. Розглянуто різні підходи науковців до оцінки конкурентоспроможності суб’єктів туристичної індустрії. Охарактеризовано суть та види конкурентних переваг, окреслено фактори, що визначають конкурентоспроможність турпродукту. Узагальнено підходи до оцінювання конкурентоспроможності в туризмі на мікрорівні. Наведено напрями підвищення конкурентоспроможності підприємств туристичної індустрії на перспективу. The article describes the essence of the concept of “competitiveness of enterprises”. Here is presented the list of subjects of the tourist industry, is characterized by a function of entrepreneurial activity in tourism from the plenitude of implementation of which depends upon competitiveness of the subjects of the tourist industry. Estimation is analyzed competitiveness in tourism at the macro level. We discussed the different approaches of the scientists to assess competitiveness of subjects of the tourist industry. The nature and types of competitive advantages are characterized the factors determining the competitiveness of tourism products are outlined. The approaches to an estimation of competitiveness in tourism at the micro level are summarized. The directions of increasing competitiveness of the enterprises of the tourism industry for the future are presented.Item Інвестиційна стратегія – інструмент формування конкурентної переваги виноробних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Відоменко, І. О.; Калугіна, К. О.Розглянуто взаємозв’язок між створенням конкурентних переваг та інвестиційною стратегією. Досліджено процес формування інвестиційної стратегії виноробних підприємств. Запропоновано авторське бачення логічної схеми реалізації процесу формування інвестиційної стратегії виноробних підприємств, застосування якої дозволить даним суб’єктам господарювання у довгостроковій перспективі збільшити прибутковість і забезпечити зростання конкурентоспроможності. The relationship between the creation of competitive advantages and investment strategy is considered. The process of wineries investment strategy formation is studied. The author's logic circuit of wineries investment strategy formation and implementation process is offered, which will allow increasing enterprises profitability and competitiveness in the long run.